
Włoska motoryzacja w ostatnich dekadach podupadła. Elektryczna transformacja sektora motoryzacyjnego może dodatkowo zaszkodzić włoskiemu rynkowi. Związki zawodowe alarmują rząd o konieczności zwiększenia inwestycji w branży.
Transformacja sektora motoryzacyjnego we Włoszech
Włoskie związki zawodowe alarmują, że transformacja sektora motoryzacyjnego może mieć negatywne skutki na wzrost bezrobocia. Według szacunków przejście na pojazdy elektryczne zagrozi ok. 73 000 miejscom pracy. Związki zawodowe oraz grupa lobbingowa wzywają rząd do pojęcia stanowczych działań, które pozwolą złagodzić skutki rewolucji w branży samochodowej. Analitycy twierdzą, że włoski przemysł motoryzacyjny może ucierpieć bardziej od innych ze względu na rozdrobnienie przedsiębiorstw. Małe firmy spotykają się z wieloma trudnościami. Głównym problemem są ograniczone inwestycje, które aktualnie uniemożliwiają dostosowanie rynku do unijnego planu klimatycznego Fit-For-55.
Zobacz także: Najlepiej sprzedające się dostawczaki: W Europie Ford, w Polsce Renault
Włosi ucierpią bardziej niż inne państwa
Zdaniem Włochów rodzimy sektor motoryzacyjny wymaga wsparcia ze strony rządu. Związki zawodowe wzywają Rzym do zawarcia porozumienia ze Stellantis, największego producenta samochodów w kraju, dotyczącego zbudowania fabryki akumulatorów. Stellantis chce zbudować jedną ze swoich europejskich fabryk akumulatorów w Termoli w środkowych Włoszech, jednak formalności po stronie rządu wciąż nie zostały dopełnione.
Oczekuje się, że transformacja elektryczna w sektorze motoryzacyjnym przyczyni się do utraty pracy przez 73 000 osób, z czego w okresie 2025-2030 pracę ma stracić 63 000 osób. Grupa pracodawców Federmeccanica podnosi również problem ograniczenia produkcji. Produkcja samochodów we Włoszech spadła z ponad 1,8 miliona sztuk w 1997 roku do 700 000 w zeszłym roku. Francesca Re David, szefowa FIOM twierdzi, że Włochy powinny powrócić do produkcji ok. 1,5 miliona samochodów rocznie, aby odzyskać swoją pozycję w branży.
Zobacz także: KE nie respektuje zasady neutralności technologicznej i narzuca nam elektryki [WYWIAD]
Według oficjalnych danych stowarzyszenia motoryzacyjnego ANFIA przemysł motoryzacyjny we Włoszech zatrudnia bezpośrednio i pośrednio 278 000 pracowników, a tym samym odpowiada za 6% PKB kraju. Związki zawodowe i grupy lobbingowe zwracają uwagę, że jeśli rząd nie podejmie stanowczych działań, kraj straci na transformacji elektrycznej.
Znajdziesz nas w Google NewsPojazdy elektryczne mogą zniszczyć polski przemysł motoryzacyjny
Jeden komentarz