Kolejna fala pandemii Covid-19, wywołana przez wariant Omicron, przetacza się przez cały świat. Wariant Omicron spowalnia logistykę i powoduje dalsze opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw, który już i tak boryka się z problemami od kilku lat.
Z listopadowego raportu Sea Intelligence’s Global Liner Performance wynika, że tylko 33,6% kontenerowców dotarło do portów na czas. Jednak w styczniu sytuacja wydaje się pogarszać, czego dowodem jest przypadek Chin, gdzie rząd poddał kwarantannie lub w inny sposób objął ścisłą kontrolą miasta Xi’an, Yuzhou, Ningbo i Tianjin. Są to krytyczne miejsca dla międzynarodowego transportu kolejowego i morskiego, w których nieuniknione spowolnienie działań logistycznych, spowodowane chorobą lub izolacją personelu, wpływa na globalny ruch.
Wariant Omicron spowalnia logistykę w Stanach Zjednoczonych i Chinach
Porty amerykańskie również odczuwają pierwsze skutki Omicronu. Wall Street Journal donosi, że wariant Omicron spowalnia logistykę i utrudnia wysiłki mające na celu usunięcie ponad stu statków, czekających poza systemami portowymi w Los Angeles i Long Beach, które są głównymi bramami dla azjatyckich towarów. Pacific Maritime Association informuje, że na dzień 10 stycznia 2022 r. około ośmiuset pracowników, czyli 10% dziennej siły roboczej w tych portach, było nieobecnych z przyczyn związanych z Covid-19, czyli wykazywało objawy zakażenia, miało wynik pozytywny, zostało poddanych kwarantannie lub czekało na wyniki badań.
Jak zauważyło stowarzyszenie, w ciągu kilku dni liczba nieobecnych wzrosła z kilkudziesięciu do 150 dziennie, do tego stopnia, że 10 stycznia trzynaście statków nie mogło zostać załadowanych lub rozładowanych z powodu braku pracowników na nabrzeżu. Tego samego dnia Marine Exchange of Southern California odnotowała 102 statki zakotwiczone na redzie, czekające na swoją kolej do zacumowania w porcie.
Czytaj też: Przesyłki lotnicze FedEx opóźnione. Piloci rozchorowali się na Omikron
Omicron spowalnia logistykę w Europie
Omicron spowalnia logistykę również w Europie, a pierwsze konsekwencje pojawiły się w transporcie lądowym. TrasportoEuropa poinformowała o problemach, z jakimi borykają się włoskie przedsiębiorstwa kolejowe, które obecnie wzywają do obowiązkowych szczepień załóg pociągów. We Francji minister rolnictwa Julien Denormandie ogłosił 10 stycznia, że 5% pracowników transportu i logistyki nie pracuje przez Covid-19. Liczba ta jest wciąż niewielka w porównaniu do 20% w czasie pierwszej fali pandemii, ale francuskie władze uważnie monitorują sytuację.
Według stowarzyszenia transportu drogowego Otre absencja z powodu Covid-19 wynosi 5,7% wśród kierowców zawodowych. W międzyczasie francuskie Ministerstwo Transportu uruchomiło komórkę kryzysową, która ma zapewnić dystrybucję artykułów pierwszej potrzeby w razie pogorszenia się sytuacji. Zaplanowano dwa cotygodniowe spotkania z przedstawicielami firm przewozowych.
Czytaj też: Puste półki sklepowe w USA. Piętrzą się problemy z łańcuchami dostaw
Znajdziesz nas w Google News