
Nord Star LLC, nowy operator portu Vitino, który zastąpił dotychczasowych właścicieli pod koniec 2021 roku, zamierza w pierwszym kwartale bieżącego roku ogłosić konkurs na opracowanie projektu i szczegółowej dokumentacji przebudowy i modernizacji portu. O planach modernizacji rosyjskiego portu naftowego poinformował Dmitry Safonov, dyrektor generalny spółki w rozmowie z IAA PortNews.
Operator portu Vitino chce go przebudować
Według źródła, pierwsza faza prac ma zostać zakończona do 2023 roku, a przepustowość portu wyniesie 4,5 mln ton. Produkty naftowe będą stanowiły większość przepływu ładunków. Nowy operator portu Vitino spodziewa się, że wraz z zakończeniem drugiej fazy, przepustowość terminalu wzrośnie do 12 mln ton. Termin zakończenia drugiej fazy oraz zakres inwestycji zostaną określone w trakcie prac projektowych i geodezyjnych. Dmitry Safonov twierdzi, że rozważana będzie również obsługa innych ładunków, w tym LNG w kontenerach-cysternach.
Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, BTA Bank, kontrolowany przez Kenesa Rakisheva, sprzedał inwestorowi strategicznemu 90% udziałów w spółce Nord Star LLC, która kontrolowała niezamarzający port morski Vitino. Nowym właścicielem portu, znajdującego się na zachodnim brzegu Zatoki Kandalaksha (Morze Białe) w obwodzie murmańskim, został Vladimir Golubev, udziałowiec Adamant Holding, jednego z głównych graczy na rynku nieruchomości komercyjnych w Rosji. Według danych Jednolitego Państwowego Rejestru Osób Prawnych Vladimir Golubev jest teraz właścicielem 100% udziałów w spółce Nord Star LLC. Wcześniej 90% akcji Nord Star należało do BTA Bank, a 10% do Vitalya Kupriyanova.
Czytaj też: Dubajski DP World wybuduje port w Senegalu za miliard dolarów
Nowy operator portu Vitino planuje szereg inwestycji
Nowy operator portu Vitino wskazuje, że jednym z głównych celów inwestycji jest przywrócenie przepływu eksportowych produktów naftowych wzdłuż Północnej Drogi Morskiej. Projekt obejmuje modernizację portu i farmy zbiorników „Belomorskaya” oraz utworzenie do 250 nowych miejsc pracy. Terminal ma być filarem przedsiębiorstwa „Beloye Morye”, a także zapewnić energię dla infrastruktury społecznej osiedla.
Jeśli chodzi o port morski Vitino, opracowaliśmy mapę drogową ponownego uruchomienia portu, zapewniliśmy przywileje Rządu Federacji Rosyjskiej, czyniąc go rezydentem Strefy Arktycznej Federacji Rosyjskiej, a także wsparcie Rządu Obwodu Murmańskiego w zakresie infrastruktury, uzgodniliśmy przyszłość portu z potencjalnymi spedytorami ładunków, poszukującymi głównie możliwości przeładunku produktów naftowych i gazowych. Mapa drogowa będzie dalej realizowana przez profesjonalistę, który przejął kontrolę nad portem – powiedział Kenes Rakishev.
Czytaj też: ARP widzi potencjał w inwestowaniu w morskie elektrownie wiatrowe
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz