Pomimo pandemii i mroźnej zimy, 2021 rok przyniósł rekordowy wynik Północnej Drogi Morskiej. Przetransportowano tą trasą o 2 mln ton więcej towarów niż rok wcześniej. Wynik ten nie jest jednak przełomowy i wskazuje na kilka problemów.
Nowy rekord Północnej Drogi Morskiej
Według danych całkowita ilość przewiezionych towarów Północną Drogą Morską (PDM) wyniosła rekordowe 34,85 mln ton. To o 2 mln ton więcej niż rok wcześniej, kiedy przewieziono 32,97 mln ton towarów. W ciągu 5 ostatnich lat ruch towarowy na PDM wzrósł o 350 proc. Należy jednak zaznaczyć, że za większość z tych towarów (ponad 90 proc.) odpowiadał transport surowców energetycznych, przede wszystkim ropy i gazu z nowych projektów wydobywczych na rosyjskiej Syberii. Uruchomienie nowego gazoportu na płw. Gydańskim znacznie zwiększyło ruch towarowy na PDM. Sam tranzyt towarów między Chinami a Europą wyniósł w 2021 r. zaledwie przekroczył 2 mln ton, co jest jednak lepszym wynikiem od 2020 r. (1,3 mln ton).
Ogrzewający się klimat przyjacielem Rosji
Zmiany klimatyczne i zmniejszanie się powierzchni lodu w Arktyce otwiera nowe możliwości transportowe po tzw. Północnej Drodze Morskiej prowadzącej od Morza Barentsa po Cieśninę Beringa. Rosja w tej kwestii ma ambitne plany tworzenia poważnej alternatywy dla tradycyjnej trasy dla statków towarowych przebiegającej przez Kanał Sueski. Wśród zalet wymienia się krótszą odległość z Chin do Europy przez północną trasę, a zatem oszczędność czasu i pieniędzy.
Zobacz również: Rosja zwiększy dostawy gazu do Europy. Moskwa stawia jeden warunek
Rosja rozwija intensywnie swoją flotę lodołamaczy, a w oficjalnych deklaracjach chce dzięki nim do 2024 r. uruchomić całoroczną żeglugę po tej trasie (obecnie w okresie zimowym żegluga jest wstrzymywana). Niedawno Rosja oddała do użytku swój najnowszy atomowy lodołamacz Arktika, a w planach jest uruchamianie kolejnych w przyszłych latach.
Problemy Północnej Drogi Morskiej
Władze rosyjskie zadeklarowały, że w 2024 r. ruch towarowy po PDM wyniesie 80 mln ton, a w 2030 r. 110 mln ton. Mimo że ocieplający się klimat i topniejący lód zwiększa możliwości żeglugowe na PDM, to jednak wydaje się, że Rosja może mieć problemy z realizacją swoich zapowiedzi. Tegoroczny mroźny i wczesny początek zimy, który sprawił, że konwoje statków utykały już w listopadzie w lodzie, udowodnił, że deklaracja całorocznej żeglugi może być trudna w spełnieniu. Już niektórzy komentatorzy rosyjscy zaznaczają, że do tego celu Rosja będzie potrzebowała jeszcze więcej lodołamaczy, które co prawda buduje, lecz należy pamiętać, że część starszej floty trzeba będzie za jakiś czas wycofać. Ponadto, chociaż w tym roku padł rekordowy wynik Północnej Drogi Morskiej, większość towarów stanowiły surowce rosyjskie, a sam tranzyt międzynarodowy mimo głośnych zapowiedzi nie jest na razie duży.
Zobacz również: Duży projekt infrastrukturalny Rosji. Nowe połączenie kolejowe w Arktyce
Zobacz również: Największy lodołamacz na świecie – Arktika – odbył dziewiczą podróż
Jeden komentarz