MorskiTransport
Gorące newsy

Wenezuelskie tankowce są tak zniszczone, że nadają się na złom

Wenezuelskie tankowce są zagrożone zatonięciem, pożarem i wyciekiem ropy

Zgodnie z wewnętrznym raportem państwowej firmy naftowej PDVSA, udostępnionym wyłącznie agencji Reuters, ponad połowa z 22 tankowców naftowych we flocie Wenezueli jest w tak złym stanie, że powinna zostać niezwłocznie naprawiona lub wycofana z użytku. Według raportu, wenezuelskie tankowce są zagrożone zatonięciem, pożarem i wyciekiem ropy. Lub wszystko na raz.

Wenezuelskie tankowce są w opłakanym stanie

Raport oddziału morskiego PDVSA zatytułowany „Krytyczne niedoskonałości i zagrożenia floty tankowców PDV Marina” stwierdza, że lata zaniedbań w zakresie konserwacji doprowadziły całą flotę wenezuelskich tankowców do „niskiego poziomu niezawodności” i zagrożenia w postaci wycieków, zatonięć, pożarów, kolizji lub zalania. Według raportu wenezuelskie tankowce są w tak złym stanie, że część z nich nadaje się tylko na złom.

W chwili obecnej statki nie posiadają klasyfikacji morskiej i certyfikatów – napisano w raporcie.

Raport datowany na marzec 2023 roku był jednym z ośmiu dokumentów, które otrzymała agencja Reuters. Jak informuje portal Marine Link, dokumenty opisują stan floty tankowców PDVSA i pochodzą z biura korporacyjnego firmy naftowej, jej działu handlowego oraz oddziału morskiego, jak również władz morskich Wenezueli. Dotychczas nie było informacji o istnieniu tych dokumentów. Dokumenty datowane są od stycznia ubiegłego roku do marca bieżącego roku i szczegółowo opisują stan techniczny tankowców firmy, koszty wynajmu jednostek zewnętrznych oraz status kontraktów na budowę statków z firmami z Argentyny i Iranu.

Czytaj też: Iran przejął tankowiec na Morzu Omańskim – czy to początek kryzysu?

Wenezuela musiała wynająć statki

Według analizy wykonanej przez dział handlowy PDVSA, pogarszający się stan floty zmusił firmę do wynajmu statków do przewozu ropy naftowej, która nadal stanowi główne źródło przychodów dla budżetu Wenezueli. Raporty zostały przygotowane w ramach szeroko zakrojonego śledztwa antykorupcyjnego, które zarządził prezydent Wenezueli Nicolas Maduro w październiku zeszłego roku po odkryciu brakujących płatności za eksport ropy naftowej w miliardach dolarów. Ponad 60 osób zostało aresztowanych, a dyrektor generalny PDVSA i minister ropy zostali zdymisjonowani i zastąpieni..

Raport firmy PDV Marina zaleca wycofanie z eksploatacji pięciu tankowców, przesłanie siedmiu do stoczni na poważne naprawy oraz instalację transponderów, gaśnic i sprzętu komunikacyjnego na pozostałych. Jak informuje portal Marine Link, w  związku z kontynuacją audytu operacji firmy, nie podjęto jeszcze żadnych działań. Według raportu PDV Marina, pięć z tankowców PDVSA ma co najmniej 30 lat i przekroczyło zalecaną żywotność. Raport podaje, że ostatnia poważna praca konserwacyjna we flocie została przeprowadzona pięć lat temu.

Według dokumentów, Wenezuela zapłaciła stoczniom w Iranie i Argentynie co najmniej 300 milionów dolarów za sześć nowych jednostek zamówionych już w 2005 roku. Jednakże dostarczono tylko dwie z nich. Jak wynika z dokumentów, PDVSA zapłaciła już niemal 80% z kwoty 160 milionów dolarów należnej za dwa tankowce z Rio Santiago w Argentynie. Dodatkowo, PDVSA zapłaciła prawie 157 milionów euro (ok. 173 milionów dolarów) za cztery tankowce od irańskiej firmy Iran Marine Industrial Company (Sadra), która jest objęta sankcjami USA. Zgodnie z dokumentami, dwie z czterech jednostek zostały dostarczone po opóźnieniach w płatnościach, trudnościach z zaopatrzeniem w części oraz problemach z ubezpieczeniem i certyfikacją.

Czytaj też: Bieda, hiperinflacja i brak towarów powodują rekordowy exodus Wenezuelczyków do USA

Indie wycofują stare tankowce. Chcą dbać o środowisko

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button