LotniczyTransport

Airbus dostarczył już 55 samolotów, ale ma ponad 7000 zaległości

We wrześniu Airbus dostarczył 55 samolotów 31 klientom i wprowadził do portfela 13 nowych zamówień. Według raportu z 30 września, Airbus dostarczył w tym roku 437 samolotów 66 klientom, czyli średnio blisko 49 miesięcznie, ale niestety nadal ma ponad 7 tysięcy zaległości.

Airbus nadal ma duże zaległości

We wrześniu firmie Airbus udało się zredukować zaległości samolotów o 45 sztuk, ale wciąż jest ich bardzo dużo. 7 294 samoloty nadal czekają na budowę i dostawę, a w backlogu dominują 2 331 zamówienia na A320neo, co stanowi 32% całości. Przy tak dużej liczbie zaległości, rośnie presja na Airbusa, aby zwiększyć tempo produkcji. Podczas niedawnego briefingu na rynkach kapitałowych prezes Guillaume Faury potwierdził, że mimo problemów z silnikami i łańcuchem dostaw w 2022 roku dostarczy 700 samolotów. Nierzadko zdarza się, że wiele samolotów dostarczanych jest w ostatnim okresie przed końcem roku, ale przy zaledwie 437 samolotach dostarczonych na koniec września, Airbus ma przed sobą pracowity czwarty kwartał. Airbus musi bowiem dostarczyć 263 samoloty w ciągu najbliższych trzech miesięcy, czyli średnio 88 miesięcznie w porównaniu z 49 miesięcznie (średnio), które dostarczył do tej pory w 2022 roku.

W oparciu o obserwacje łańcucha dostaw, uważamy, że jest to wykonalne, ale nie powiem, że jest to łatwe. Jest cholernie dużo pracy do wykonania – miał stwierdzić Faury na wrześniowym briefingu.

Również dyrektor finansowy Airbusa Dominik Asam powiedział, że Airbus jest „w pełni zaangażowany” w realizację swoich celów. Dodał, że „dostarczenie około 700 samolotów w 2022 roku to nic innego jak spacerek po parku”. W lipcu Airbus obniżył swoją pierwotną prognozę z 720 do „około 700” i powiedział, że zwiększa miesięczne tempo produkcji samolotów rodziny A320 w tym i przyszłym roku. Ostatecznym celem jest produkcja 75 A320 miesięcznie do 2025 roku, co Faury powtórzył podczas briefingu. Obecnie firma produkuje około 50 maszyn miesięcznie i przewiduje, że osiągnie miesięczny wskaźnik 65 na początku 2024 roku, sześć miesięcy później niż wcześniej wskazywano.

Czytaj też: Chiński samolot C919 ma być alternatywą dla Boeinga oraz Airbusa

Szczegółowe wyniki z września

We wrześniu zamówiono 13 samolotów Airbus, w tym jedenaście z rodziny A320 i dwa A330-900. Chińskie Sichuan Airlines zamówiły trzy A320neos i trzy A321neos, prywatny nabywca zamówił jeden A320neo, a zamówienia na dwa A330-900 i cztery A321neos złożyli nieujawnieni nabywcy. W sierpniu Airbus poinformował, że nie otrzymał żadnych zamówień. W ujęciu miesiąc do miesiąca dostawy wzrosły więc o 40% w porównaniu z sierpniem, a 55 samolotów znalazło nowe domy.

Airbus dostarczył 23 A320neos, 18 A321neos, pięć A330neos, cztery A350, cztery A220 i jeden A319neo, który dołączył do floty Tibet Airlines. Turkish Airlines i China Eastern Airlines otrzymały po cztery A320neos za pośrednictwem leasingodawców, natomiast Delta Air Lines wzięła dwa A321neos, jeden A330neo i jeden A220. Jazeera Airways i Spirit Airlines weszły w posiadanie dwóch A320neos, a Pegasus Airlines i Aegean otrzymały po dwa A321neos. Reszta to głównie dostawy pojedynczych samolotów do 23 linii lotniczych, z których część pochodziła z portfeli leasingodawców.

Czytaj też: 3 wskazówki dla linii lotniczych, które pozwolą osiągnąć zerową emisję

Airbus zwiększył przewagę nad Boeingiem dzięki Chinom

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button