MorskiTransport

Niezamarzający port morski Vitino oficjalnie sprzedany

Bank BTA, kontrolowany przez Kenesa Rakisheva, sprzedał 90% udziałów inwestorowi strategicznemu w spółce Nord Star LLC, która kontrolowała do tej pory niezamarzający rosyjski port morski Vitino  – informuje centrum prasowe Kenesa Rakisheva. Nowym właścicielem Nord Star LLC, operatora Vitino, jest Vladimir Golubev.

Port morski Vitino przejął Vladimir Golubev

Port morski Vitino znajdujący się na Morzem Białym w Rosji, został przejęty przez Vladimira Golubeva, który jest udziałowcem Adamant Holding, jednego z głównych graczy na rynku nieruchomości komercyjnych w Rosji. Według danych Jednolitego Państwowego Rejestru Osób Prawnych Vladimir Golubev jest teraz właścicielem 100% udziałów w spółce Nord Star LLC. Zmiany zostały wprowadzone do dokumentu 16 grudnia 2021 roku. BTA Bank potwierdza transakcję, nie ujawniając jej wartości ani nazwy nabywcy. Warto dodać, że spółka Nord Star LLC była inicjatorem projektu “Vitino: port morski i zbiornik ropy naftowej”. Wcześniej 90% akcji Nord Star należało do BTA Bank, a 10% do Vitalya Kupriyanova.

Kenes Rakishev powiedział, że Bank BTA przekazało licencję bankową i teraz chce się skupić na zarządzaniu aktywami.

Jeśli chodzi o port morski Vitino, opracowaliśmy mapę drogową ponownego uruchomienia portu, zapewniliśmy przywileje Rządu Federacji Rosyjskiej, czyniąc go rezydentem Strefy Arktycznej Federacji Rosyjskiej, a także wsparcie Rządu Obwodu Murmańskiego w zakresie infrastruktury, uzgodniliśmy przyszłość portu z potencjalnymi spedytorami ładunków, poszukującymi głównie możliwości przeładunku produktów naftowych i gazowych. Mapa drogowa będzie dalej realizowana przez profesjonalistę, który przejął kontrolę nad portem – powiedział Kenes Rakishev. 

Czytaj też: Dubajski DP World wybuduje port w Senegalu za miliard dolarów

Modernizacja portu morskiego Vitino

Jako rezydent strefy arktycznej, Nord Star może liczyć na obniżony podatek dochodowy przez dekadę, począwszy od początku okresu generowania zysków (do 5% przez pierwsze 5 lat i do 10% przez kolejne 5 lat), 0% podatku od nieruchomości przez 5 lat, 0% podatku od wartości gruntu przez 3 lata oraz częściowe pokrycie kosztów składek ubezpieczeniowych.

Początkowo port morski Vitino służył do eksportu ropy naftowej i produktów naftowych dostarczanych koleją. Port posiada połączenie kolejowe z Murmańskiem i Sankt-Petersburgiem. Jak podaje BTA, nowy właściciel ma duże doświadczenie w zarządzaniu dużymi projektami budowlanymi i infrastrukturalnymi.

Port morski Vitino znajduje się na zachodnim brzegu Zatoki Kandalaksha (Morze Białe) w obwodzie murmańskim. Kluczowym celem inwestycji jest przywrócenie przepływu eksportowych produktów naftowych wzdłuż Północnej Drogi Morskiej przez terminal portowy Vitino, w ilości co najmniej 4 mln ton rocznie. W ramach projektu planowana jest modernizacja portu i farmy zbiorników „Belomorskaya” oraz utworzenie do 250 nowych miejsc pracy. Terminal ma być filarem przedsiębiorstwa „Beloye Morye”, a także zapewni energię dla infrastruktury społecznej osiedla.

Planuje się przeładunek następujących produktów: benzyna AI-92, benzyna АI-95, olej napędowy i ropa naftowa. Maksymalna nośność statków to 70 000 – 80 000 ton. Tor wodny pozwala na całoroczne przyjmowanie statków o zanurzeniu do 13 metrów.

Czytaj też: ARP widzi potencjał w inwestowaniu w morskie elektrownie wiatrowe

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button