Dubajski DP World wybuduje port w Senegalu za miliard dolarów

Prezydent Senegalu Macky Sall położył kamień węgielny pod budowę portu głębinowego o wartości 1,13 miliarda dolarów, rozwijanego przez dubajskiego państwowego operatora portowego DP World w Ndayane. Port w Senegalu będzie znajdował się około 50 km na południe od stolicy, Dakaru.
DP World wybuduje port w Senegalu
Sall powiedział, że DP World Dakar, spółka joint venture między dostawcą usług logistycznych z siedzibą w Dubaju i Zarządem Portu w Dakarze (PAD), jest największą prywatną inwestycją w kraju Afryki Zachodniej.
Jesteśmy gotowi na transformację strukturalną naszej gospodarki dzięki temu mega projektowi – powiedział Sall, cytowany przez Reutersa.
Firma poinformowała, że pierwsza faza inwestycji obejmie budowę 840 metrów nabrzeża i 5 km kanału morskiego, zaprojektowanego do obsługi statków o długości 366 metrów, a druga faza obejmuje dodanie 410 metrów nabrzeża kontenerowego i dalsze pogłębianie kanału do obsługi statków o długości 400 metrów.
Czytaj też: DP World uruchamia platformę e-commerce, która poprawi handel w Afryce
Prezes DP World, Sultan Ahmed bin Sulayem, powiedział, że jego firma będzie rozwijać i obsługiwać 300-hektarowy terminal kontenerowy, a także finansować i projektować infrastrukturę lądową i morską.
To oznacza lepszą przyszłość, ponieważ ten nowy port w Senegalu przyniesie większy wzrost gospodarczy, dobrobyt i miejsca pracy – powiedział Sulayem.
Dawne kontrowersje wokół DP World
DP World to międzynarodowa firma logistyczna z siedzibą w Dubaju. Specjalizuje się w logistyce cargo, operacjach terminali portowych, usługach morskich oraz strefach wolnego handlu. Firma obsługuje 70 milionów kontenerów, które rocznie przywozi około 70 000 statków. Odpowiada to około 10% światowego ruchu kontenerowego, na który składają się 82 terminale morskie i śródlądowe obecne w ponad 40 krajach na sześciu kontynentach.
DP World jest spółką należącą do rządu Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich za pośrednictwem spółki holdingowej. Ta spółka holdingowa jest pod bezpośrednią kontrolą Władcy Dubaju, Szejka Mohammeda bin Rashida Al Maktouma, który jest również wiceprezydentem i premierem Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Kontrowersje wywołało w 2006 roku przejęcie przez firmę spółki P&O, zarządzającej terminalami w sześciu głównych portach morskich USA. Chociaż sprzedaż została zatwierdzona przez władzę wykonawczą rządu Stanów Zjednoczonych, niektórzy politycy przekonywali, że przejęcie naruszyłoby bezpieczeństwo portów w USA.
Czytaj też: Port Gdańsk w dwudziestce największych portów w Europie
Orędownikiem umowy był ówczesny prezydent USA George Bush, który argumentował, że opóźnienie w akceptacji transakcji, wysyła zły sygnał do amerykańskich sojuszników. Kongres przegłosował przepisy mające na celu opóźnienie sprzedaży, a prezydent Bush zagroził zawetowaniem ustawy uchwalonej przez Kongres.
Ostatecznie jednak DP World ogłosiło, że zrezygnuje z umowy i przeniesie działalność do podmiotu amerykańskiego, aby rozładować sytuację. Firma ostatecznie sprzedała amerykańską P&O działowi zarządzania aktywami American International Group, Global Investment Group, za nieujawnioną kwotę. Firma nosi obecnie nazwę Ports America.
Znajdziesz nas w Google News
2 Komentarze