MorskiTransport

Przemytnicy znaleźli sposób, aby omijać sankcję wobec Korei Północnej

Amerykańska grupa badawcza non-profit C4ADS przekazała, że przemytnicy znaleźli nowy sposób na ominięcie sankcji nałożonych na Koreę Północną. Schemat ten powtarza się notorycznie, dlatego specjaliści podejrzewają, że jest to zaplanowane działanie mające znamiona wpływów politycznych. Korea Północna korzysta bowiem z bezprecedensowego sposobu… zmiany identyfikacji statków.

Korea Północna omija sankcje korzystając z wyrafinowanego sposobu transportowego

O raporcie przygotowanym przez grupę badaczy z Centrum Zaawansowanych Studiów Obronnych C4ADS, informuje Reuters. Według organizacji, przemytnicy podejrzewani o omijanie sankcji nałożonych na Koreę Północną, korzystają ze schematu tworzenia fałszywych identyfikacji dla statków objętych sankcjami.

Niezależni obserwatorzy przekazali swoje wątpliwości ONZ. Specjaliści wskazali bowiem, że organizacja tego procederu wynika z rozkazów odgórnych. Kraj ten bowiem stosuje metody omijania sankcji, mimo nałożonych wewnętrznych blokad z uwagi na pandemię COVID-19.

Według raportu praktyka jest nie tylko wyrafinowana, ale również podważa cały system sankcji wprowadzonych na Koreę Północną. Ponadto raport wskazuje, że precedens realnie zagraża systemowi rejestracji statków Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).

Indonezja: Irański tankowiec uwolniony po 4 miesiącach przetrzymywania

Jak wskazano w raporcie:

Biorąc pod uwagę jego złożoność, tworzenie sztucznych identyfikatorów statków, stanowi bezprecedensowe wyzwanie dla morskich organów regulacyjnych. Grozi również podważeniem globalnych praktyk żeglugowych.

Zapytany o raport, rzecznik IMO, agencji ONZ ds. żeglugi, powiedział, że wszelkie konkretne niezgodne z prawem praktyki powinny być zgłaszane do organizacji, aby można było się nimi zająć.

Jak stwierdził cytowany rzecznik:

IMO pracuje nad rozwiązaniem kwestii związanych z oszukańczą rejestracją i powiązanymi bezprawnymi praktykami, w tym rejestracją statków bez wiedzy lub zgody odpowiedniej krajowej administracji morskiej. Prace te są w roku.

Porwano tankowiec MV Asphalt Princess. W tle podejrzenia sabotażu

Korea Północna omija sankcje wykorzystując transport morski

Analizy wskazały, w jaki sposób proces rejestracji IMO może zostać przejęty w celu nadania numeru rejestracyjnego nieistniejącemu statkowi. Z ten z kolei może zostać wykorzystany do ukrycia tożsamości innych statków, które są wykorzystywane do przewozu nielegalnych materiałów.

Organizacja C4ADS zidentyfikowała co najmniej 11 statków zaangażowanych w proceder tworzenia fałszywych rejestracji żeglugowych. Analizy organizacji wskazują także na rozwiązania prawne, jakie mogą stosować organy ścigania i regulacyjne do wykrywania podobnych przestępstw. W tym celu mają posłużyć specjalne dane śledzące, zdjęcia satelitarne oraz rejestry IMO i inne źródła informacji.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button