Przewozy intermodalne w Polsce biją kolejne rekordy. Skutek pandemii?
Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, w pierwszym kwartale 2021 roku przewozy intermodalne osiągnęły niemal 6,2 mln ton. Oznacza to wzrost o ponad 15% więcej niż rok wcześniej – co ciekawe, wzrosła również praca przewozowa. Wszystko dlatego, że osiągnęła niemal 1,9 mld tonokilometrów, co oznacza wzrost o ponad dziesięć procent.
Wzrost zauważalny jest również we wszystkich parametrach przewozów transportu intermodalnego. Co ciekawe, przekłada się to na dokładne dane, np. w pierwszym kwartale przewoźnicy kolejowi przetransportowali niemal 412 tysięcy sztuk jednostek, co przekładało się na 681 tysięcy TEU. Oznacza to wzrost aż o 7,5% więcej, niż w pierwszym kwartale w 2020.
Transport kolejowy z Azji przyblokowany przez polityczną decyzję Chin?
Jak przekazał dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego:
W ostatnich latach rynek przewozów intermodalnych systematycznie się rozwija. Pomimo nadal trudnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa w I kwartale 2021 r., widoczny jest wzrost wszystkich parametrów w stosunku do I kwartału roku ubiegłego. Cieszy to, że na dobre wyniki wpływ miały wzrosty przewozów u większości przewoźników.
Prezes UTK przekazał również, że:
Dalszy wzrost przewozów intermodalnych jest możliwy dzięki wsparciu rozwoju transportu kolejowego, jako alternatywnego środka transportu dla przewozów drogowych. Poprawa przepustowości sieci również pozwala na lepsze wykorzystanie potencjału kolei.
W pierwszym kwartale bieżącego roku kolejowe przewozy intermodealne zostały wykonywane przez dwudziestu licencjonowanych przewoźników.
W kwietniu koleją podróżowało 14 mln pasażerów (129% więcej niż przed rokiem), przewieziono 19,8 mln ton ładunków (18% więcej niż w 2020). Mimo znacznie lepszych wyników przewozowych rok do roku, nastąpiło wyhamowanie trendu comiesięcznych wzrostów. https://t.co/GWOnQjyF8r
— UTK (@UTKgovpl) May 31, 2021
Poluzowanie obostrzeń oraz zniesienie lockdownów w wielu krajach ma również związek ze wzrostem transportu kolejowego. Niemniej jednak ma na to także wpływ innych czynników geopolitycznych, a także incydentalnych, takich jak zablokowanie Kanału Sueskiego przez transportowiec Ever Given. Opisywaliśmy to w artykule na temat zwiększenia cen frachtu.
Czytaj więcej: Transport morski: ceny frachtu szybują w górę. Ucierpią firmy lokalne
Niemniej jednak spory wzrost znaczenia ma także obecna sytuacja z rozwojem e-commerce. Zakupy online są coraz popularniejsze wśród konsumentów, dlatego szacuje się, że udział tego rynku z roku na rok będzie się zwiększał. A to tym samym zwiększy zapotrzebowanie na przewozy intermodalne.
Źródło: UTK.gov.pl
Znajdziesz nas w Google News
2 Komentarze