Ukraina wybuduje nową linię kolejową z Czopu do Użhorodu przy granicy ze Słowacją. Chociaż w tym samym obszarze już istnieją tory, nowa trasa będzie dostosowana do europejskiego rozstawu szyn 1435 mm, umożliwiając pociągom przejazd do UE bez konieczności zmiany wagonów.
Ukraina wybuduje nową linię z europejskim rozstawem torów
Nowa linia to dla Ukraińców projekt o strategicznym znaczeniu, szczególnie w kontekście przyszłego zintegrowania kraju z UE. Chociaż Ukraina dopiero wybuduje nową linię, kilka dni temu miała miejsce uroczystość symbolicznego rozpoczęcia budowy. Robotnicy położyli pierwsze podkłady kolejowe w obecności premiera Ukrainy Denysa Szmyhala i przewodniczącego zarządu ukraińskich kolei Ukrzaliznycia Jewhena Ljaszczenki.
Ten projekt nie tylko zwiększy komfort podróży pasażerskich i zmieni przepływ podróżnych, ale także zapewni nam nowe możliwości logistyczne dla transportu towarowego i odciąży kontrole graniczne – podkreślił Denys Szmyhal.
Czytaj też: Polska najwięcej zyskała na obecności w UE [BADANIE]
Użhorod stanie się pierwszym ukraińskim centrum regionalnym, które będzie połączone z Europą poprzez kolej europejskiego typu. Trasa będzie miała długość 22 kilometrów, a projekt obejmuje także budowę infrastruktury towarzyszącej i zabezpieczeń.
Główne prace rozpoczną się w maju i potrwają 14 miesięcy. Sam projekt jest finansowany w 50 procentach przez unijny instrument CEF Łącząc Europę. Całkowity koszt budowy nowej linii to aż 1,3 miliarda hrywien, czyli około 133 miliony złotych.
Exciting news!🚆Construction has started for the new #CEF funded Uzhhorod–Chop railway line in Ukraine. This marks a significant stride toward the integration of EU-UA railways, fortifying our economic bonds & bringing Ukraine even closer to the EU. #StandWithUkraine https://t.co/HxtbXs7RvN
— EU Transport (@Transport_EU) April 15, 2024
Rozbudowa do Lwowa
To jednak nie koniec ambitnych planów Ukraińców, by połączyć swój kraj z UE. Ukraina ma bowiem w planach wydłużenie nowej trasy aż do Lwowa. Pozwoliłoby to na połączenie jednego z największych miast Ukrainy z dwoma europejskimi korytarzami transportowymi TEN-T – Ren-Dunaj i Morze Śródziemne.
Sama trasa ma omijać Polskę, przez którą już przebiega jedna z linii prowadzących na Ukrainę. Pociągi po nie-ukraińskiej stronie zatrzymują się jednak tylko w Przemyślu, czyli jeszcze na terytorium Polski. Ostatnio jednak czeski RegioJet uruchomił bezpośrednie kursy przez Słowację na trasie Praga – Czop. Po wybudowaniu nowej linii czeskie pociągi będą mogły wjechać na teren Ukrainy bez konieczności przestawiania wagonów na inny rozstaw szyn.
Czytaj też: Jakie konsekwencje ma różny rozstaw torów w Polsce i w Europie?
Nowe połączenie z Ukrainą to także oczko w głowie rządu Słowacji. Słowacy wybrali jednak odwrotną strategię i planują zrekonstruować starą szerokotorową trasę, która służyła kiedyś do transportu rudy żelaza z Ukrainy do huty żelaza w Koszycach.
Znajdziesz nas w Google NewsPolacy blokują granicę? No to Ukraina wybuduje terminal na granicy z Rumunią