DrogowyTransport

Nowe normy emisji dla ciężarówek zatwierdzone! Sprawdź co szykuje nam Unia

Transportowcy określili nowe cele redukcji emisji jako "zbyt ambitne"

Parlament Europejski przyjął przepisy ustalające nowe normy emisji CO2 dla nowo zarejestrowanych pojazdów przemysłowych, ciężarówek i autobusów. Zgodnie z zapisami, emisje te będą musiały zostać zmniejszone o 45% w okresie 2030-2034, o 65% w latach 2035-2039 i o 90% począwszy od 2040 roku. Ponadto, określono cele redukcji emisji dla przyczep (7,5%) i naczep (10%) począwszy od 2030 roku.

Nowe normy emisji dla ciężarówek

Nowe przepisy zakładają też, że do 2027 roku Komisja Europejska przeprowadzi szczegółową rewizję ich skuteczności i wpływu. Rewizja ta będzie musiała ocenić między innymi stosowanie przepisów do małych ciężarówek, rolę metodologii rejestracji wyłącznie ciężkich pojazdów napędzanych paliwami zeroemisyjnymi oraz rolę, jaką może mieć współczynnik korekcyjny węgla w przejściu na ciężkie pojazdy zeroemisyjne.

Czytaj też: Europa się zbroi? Komisarz UE: Europejska sieć transportu musi być dostosowana do potrzeb wojska 

Nowe normy emisji dla ciężarówek, przyjęte przez Parlament Europejski, nie spodobały się Iru, światowej konfederacji stowarzyszeń transportu drogowego i producentów pojazdów. Transportowcy określili nowe cele redukcji emisji jako „zbyt ambitne”. Stowarzyszenie zwraca uwagę na brak definicji „paliw zeroemisyjnych” i metod homologacji pojazdów napędzanych wyłącznie tymi paliwami. Mowa tu na przykład o biopaliwach, takich jak HVO.

Dekarbonizacja branży

Dekarbonizacja branży transportu drogowego to nie tylko niezbędny krok w kierunku walki ze zmianami klimatycznymi, ale także szansa na rewolucyjne zmiany w sposobie, w jaki podróżujemy i transportujemy towary. Kluczowym aspektem dekarbonizacji transportu drogowego jest zmiana modelu biznesowego. Firmy transportowe mogą zacząć inwestować w bardziej ekologiczne i efektywne rozwiązania logistyczne. Ponadto, rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów może skłonić do preferowania firm, które stosują bardziej zrównoważone praktyki transportowe.

Czytaj też: Walka o Klimat: Shell na ławie oskarżonych w Hadze

Dekarbonizacja branży transportu drogowego to proces wymagający zaangażowania wielu stron, włączając w to rządy, przedsiębiorstwa oraz konsumentów. Jednakże, dążenie do ograniczenia emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym nie tylko przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego, ale także może stworzyć nowe możliwości rozwoju ekonomicznego i społecznego.

Jakie są zarobki polskich kierowców? Czy Polacy pokonają egzotyczną konkurencję? Sprawdź RAPORT!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button