
TBM Faustyna zaczęła drążyć trzeci jednotorowy tunel w Łodzi, biegnący między komorą startową przy ul. Żniwnej a przystankiem Koziny. Dzięki tej inwestycji, aglomeracja łódzka zyska nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Cały projekt, realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe, opiewa na kwotę około 1,9 mld zł netto, z czego aż 85% finansowane jest ze środków unijnych.
Kolejny tunel drążony w Łodzi
Maszyna TBM Faustyna rozpoczęła drążenie kolejnego tunelu od komory technologicznej zlokalizowanej przy ul. Żniwnej w stronę przystanku Łódź Koziny. Na odcinku o długości około 750 metrów powstanie trzeci spośród czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra. Ten tunel będzie łączył dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej z przystankami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Czytaj też: Faustyna (prawie) gotowa do pracy. Wydrąży trzeci łódzki tunel
Po zakończeniu budowy drugiego tunelu, maszyna TBM została rozmontowana i przetransportowana nad torami z ul. Skarpowej do komory znajdującej się przy ul. Żniwnej. W kolejnym etapie, poszczególne elementy o łącznej długości 110 metrów i wadze przekraczającej 1,3 tys. ton przeszły proces konserwacji oraz wymiany zużytych podzespołów, w tym części skrawających. Następnie zostały podłączone niezbędne elementy. Dzięki sprawnemu zakończeniu tych operacji, maszyna była gotowa do ponownego uruchomienia.
#Łódź, ul. Żniwna. Ruszyły przygotowania do startu drążenia trzeciego jednotorowego tunelu. Układane są pierwsze tubingi – od nich odepchnie się TBM, aby przebić betonową ścianę komory. https://t.co/BXrFD1xwTd zmieni oblicze kolei w mieście, regionie i kraju. #FunduszeUE pic.twitter.com/6D7SHS4GdN
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) February 26, 2024
Maszyna TBM Faustyna usprawnia pracę
Mniejsza tarcza TBM dotychczas ukończyła budowę dwóch jednotorowych tuneli: pierwszego z komory przy ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz drugiego z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). W planach jest również wybudowanie kolejnej nitki o długości 696 m, prowadzącej z przystanku Łódź Koziny do komory przy Al. Unii Lubelskiej.
Obecnie duża tarcza TBM przebywa w obszarze bloku postojowo-technicznego, zlokalizowanego przy ul. Mielczarskiego. Przywrócenie procesu drążenia dużego tunelu będzie poprzedzone wzmocnieniem podłoża nad trasą, począwszy od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna.
Czytaj też: Wiodące miasta akademickie w Polsce. Tam gdzie studenci, tam rozwój [RANKING]
Przed przystąpieniem do wzmocnienia gruntu, koniecznym etapem jest konstrukcja szachtów. Do tej pory udało się wybudować dwa z planowanych szachtów, a obecnie trwają prace nad trzecim. Dzięki szachtom maszyna będzie mogła wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże, a także zminimalizować wpływ procesu drążenia na istniejące budynki.

Projekt tunelu średnicowego stanowi kontynuację budowy dworca Łódź Fabryczna, który przekształci się z dworca końcowego w przelotowy. Dzięki temu, pociągi regionalne i dalekobieżne będą kursować przez ścisłe centrum Łodzi na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) oraz na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
No to Intercity poszalało w ferie! Zakopane znów zrobiło furorę