
W Warszawie powstanie pierwszy tunel tramwajowy. Prace rozpoczną się za dwa miesiące, a ich zakończenie planowane jest na rok 2026. Będzie to pierwszy podziemny tramwaj w Warszawie.
Podziemny tramwaj w Warszawie już w 2026 roku
Warszawskie przedsiębiorstwo transportu miejskiego, Tramwaje Warszawskie, podpisało umowę na budowę około 1,6-kilometrowego odcinka nowej tramwajowej trasy. Nowy fragment będzie prowadził od ulicy Grójeckiej do dworca Warszawa Zachodnia.
Czytaj też: Strefa Czystego Transportu w Warszawie tuż tuż. Co się zmieni?
Część trasy, dokładnie 500 metrów, będzie przebiegać przez podziemny tunel. Pod ziemią zostanie również zlokalizowany przystanek tramwajowy. To będzie pierwszy podziemny tramwaj w Warszawie.
Kolejna ważna inwestycja tramwajowa w @warszawa staje się faktem! Podpisaliśmy umowę na budowę wyjątkowego, nowoczesnego odcinka trasy między ul. Grójecką a Dworcem Zachodnim. Będzie liczył ponad 1,5 km, z czego 500 m przebiegać będzie w podziemnym tunelu. Będzie to pierwsza… pic.twitter.com/Ybxk7k82PA
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) February 20, 2024
Prace mają ruszyć za dwa miesiące, a odcinek ma zostać otwarty dla pasażerów w roku 2026. Wykonawcą jest konsorcjum firm ZUE i Fabe Polska. Całkowity koszt inwestycji to 362 miliony złotych netto.
Zakres prac obejmie budowę trasy, tunelu pod Parkiem Zachodnim i aleją Jerozolimską, wyposażenie odcinka tunelowego powstałego w trakcie rozległej rekonstrukcji dworca Warszawa Zachodnia oraz niezbędne dostosowanie infrastruktury drogowej. Tramwaje pokonają trasę z ulicy Grójeckiej w około pięć minut.
Tramwajem na Dworzec Zachodni już za dwa lata! Już w połowie 2026 r. gotowa będzie pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Właśnie została podpisana umowa na jej budowę. Prace ruszą za dwa miesiące. Według szacunków… pic.twitter.com/DNgkJuddSK
— Warszawa (@warszawa) February 20, 2024
15-minutowe miasto
Stolica planuje w przyszłości rozbudować podziemną trasę z dworca. W ubiegłym roku Warszawa przedstawiła prognozę rozwoju transportu publicznego do roku 2050. Oprócz tras tramwajowych planowana jest także dalsza rozbudowa metra.

Czytaj też: Wiodące miasta akademickie w Polsce. Tam gdzie studenci, tam rozwój [RANKING]
Dzięki trzem nowym liniom ponad połowa mieszkańców miasta będzie miała dostęp do metra w maksymalnie 15 minut pieszo. Długość całej sieci metra ma wzrosnąć z 41,5 km do 113 km. Liczba stacji zostanie zwiększona do 103.
Chcemy, aby metro dotarło do wszystkich 18 dzielnic miasta i aby do roku 2050 ponad połowa mieszkańców miała metro w zasięgu kilometra pieszo. Tam, gdzie metro nie dotrze, dojedziemy tramwajami. Bliska nam jest także filozofia 15-minutowego miasta, aby wszystkie usługi i kwestie istotne dla mieszkańców były dostępne w ciągu 15 minut pieszo lub komunikacją miejską – powiedział wcześniej prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski.
Znajdziesz nas w Google NewsKolejne elektryczne Solarisy trafią Warszawy. Zasilą potężną flotę