Ponad 75 tysięcy podpisów pod petycją „TAK dla CPK”! Co zrobi rząd?
Centralny Port Komunikacyjny (CPK), kluczowa inwestycja o znaczeniu europejskim, otrzymał potwierdzenie jako element sieci TEN-T, co podkreśla jego strategiczną rolę w integracji transportowej Polski z Europą. Pomimo niepewności politycznej dotyczącej przyszłości projektu, społeczne poparcie dla CPK jest niezachwiane. Petycja w obronie kontynuacji prac zgromadziła już 75 tysięcy podpisów, a wyniki sondaży wskazują na średnie poparcie na poziomie 55% przy 23% przeciwnikach. Czy w obliczu tak szerokiej zgody społecznej i potwierdzenia znaczenia przez UE, realizacja inwestycji może zostać zagrożona?
- Potwierdzenie w systemie TEN-T. UE uznała CPK za ważny element europejskiej sieci transportowej.
- Petycja „Tak dla CPK” i pozytywne wyniki sondaży świadczą o szerokiej akceptacji projektu w społeczeństwie.
- W obliczu potwierdzenia strategicznej roli CPK i społecznego poparcia, rośnie pytanie o możliwość realizacji inwestycji.
- Mimo tak pozytywnych opinii obecna koalicja rządząca poddaje w wątpliwość kontynuację projektu, wskazując na potrzebę przeprowadzenia audytu.
Niepewna przyszłość CPK w obliczu politycznych zmian w Polsce
Proszę Państwa, oto przed Wami @Dariusz_Jonski, do niedawna szef podkomisji LOTNICTWA w ramach Sejmowej Komisji Infrastruktury
Choć wypowiedz sprzed kilku dni, warto ją przypomnieć bo naprawdę trudno w 1.5 minuty zmieścić tyle niedorzecznych bredni na temat projektu #CPK
— Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱🇨🇦 (@MacVVilk) February 9, 2024
Czytaj również: Czy CPK powstanie? Sztandarowa inwestycja PiS zagrożona
Z kolei Donald Tusk, odnosząc się do debaty o CPK, stwierdził, że dyskusja o przerwaniu budowy jest bezsensowna, ponieważ PiS tej budowy nawet nie zaczął, co okazało się nieprawdą. Ruszył i jest zaawansowany pierwszy etap inwestycji, obejmujący przygotowanie niezbędnej dokumentacji, lokalizacji, projektów, opinii, analiz. Wszystkie dokumenty są dostępne i pokazują, że inwestycja CPK trwa od 2017 roku, z realizacją Master Planu, badaniami środowiskowymi oraz innymi działaniami niezbędnymi do uzyskania pozwoleń. Projekt lotniska i kolejowego połączenia Łódź-CPK-Warszawa ma już wydaną decyzję środowiskową, a na miejscu trwają prace rozbiórkowe, co świadczy o zaawansowaniu inwestycji.
Napisałem publiczny apel o kontynuację budowy CPK, zarówno w komponencie kolejowym, jak i lotniczym.
To list skierowany do nowej większości sejmowej, która wszystko na to wskazuje, przejmie władzę w Polsce do końca roku. Tekst jest w formule nie konfrontacyjnej.
List jest…
— Marcin Kwaśniewski No Nonsense TT (@SekretarzXXL) December 2, 2023
Społeczne poparcie wokół CPK bije rekordy. Rząd to zlekceważy?
Co istotne, społeczne poparcie dla Centralnego Portu Komunikacyjnego znajduje odzwierciedlenie nie tylko w liczbie ponad 75 tysięcy podpisów pod petycją apelującą o kontynuację projektu, ale również w wynikach najnowszego sondażu IBRIS. Zlecenie „Rzeczpospolitej” pokazało, że niemal 60% ankietowanych wyraża poparcie dla dalszych prac nad CPK, co świadczy o dużej społecznej akceptacji dla tej inwestycji. Aż 36,1% respondentów „zdecydowanie” opowiada się za kontynuacją budowy w Baranowie, a 22,1% „raczej” popiera ten pomysł, co łącznie daje 58,2% głosów za kontynuacją inwestycji. Przeciwników budowy jest znacznie mniej – łącznie 23,2% ankietowanych wyraziło negatywną opinię na ten temat.
75 000❗podpisów pod petycją o kontynuację projektu @CPK_PL
na 👉 https://t.co/zFkodcNJk8 👈
Ruch społeczny #TakDlaCPK wita w swym gronie kolejnych sygnatariuszy . 👏🙏
Idziemy po 100 000 ❗ pic.twitter.com/iKeduaa0kg
— Marcin Kwaśniewski No Nonsense TT (@SekretarzXXL) February 14, 2024
Interesujące są również różnice w poparciu dla CPK wśród wyborców poszczególnych partii politycznych. Największe wsparcie dla projektu wykazują wyborcy Prawa i Sprawiedliwości (PiS) – 76% z nich jest za kontynuacją budowy. Z kolei wśród wyborców Koalicji Obywatelskiej (KO) 31% popiera projekt, a 44% jest przeciw. Wśród wyborców Trzeciej Drogi aż 85% opowiada się za dalszą realizacją CPK, podczas gdy tylko 21% wyborców Lewicy popiera kontynuację prac.
Petycja i wyniki sondażu podkreślają, że Centralny Pork Komunikacyjny jest projektem o fundamentalnym znaczeniu dla rozwoju Polski. Co zresztą zostało również zaznaczone przez prezydenta Andrzeja Dudę podczas posiedzenia Rady Gabinetowej. Prezydent podkreślił również, że inwestycje takie jak CPK mają charakter kluczowy dla rozwoju kraju, co znajduje odzwierciedlenie w szerokim społecznym poparciu dla kontynuacji tych prac. Takie społeczne i polityczne wsparcie dla CPK pokazuje, że projekt ten jest postrzegany nie tylko jako inwestycja infrastrukturalna, ale również jako ważny element strategii rozwojowej Polski.
Strategiczne i wojskowe aspekty CPK
Nie można również zapomnieć, że Centralny Port Komunikacyjny odgrywa kluczową rolę nie tylko w kontekście rozwoju infrastruktury transportowej Polski, ale także z perspektywy strategicznych i wojskowych aspektów. Projekt ten, ze względu na swoje położenie i zakładaną funkcjonalność, ma potencjał stać się ważnym punktem dla operacji sojuszniczych NATO, oferując możliwości logistyczne i operacyjne niezbędne w czasach kryzysowych. Możliwość szybkiego przerzutu sił i sprzętu przez CPK, zarówno w kontekście obronnym, jak i wsparcia humanitarnego, podnosi strategiczne znaczenie Polski na wschodniej flance NATO. Ta wielofunkcyjność CPK, łącząca aspekty cywilne z wojskowymi, wpisuje się w trend modernizacji i rozwoju infrastruktury krytycznej, która służyć ma zarówno celom gospodarczym, jak i obronnym państwa.
Jeden komentarz