Konflikty w branży TSL. Czy wiesz jak i gdzie uzyskać pomoc?
Konflikty z partnerami biznesowymi, pracodawcami czy też między wspólnikami są powszechne
Konflikty w branży TSL mają różne przyczyny. Powodem mogą być zarówno opóźnione płatności, jak i wszelkiego rodzaju problemy wynikające ze szkód czy zapisów umownych z partnerami i kontrahentami. Z tego powodu istotne jest posiadanie wiedzy na temat skutecznych metod umożliwiających szybkie i efektywne rozstrzyganie sporów.
Jak rozwiązać konflikty w branży TSL?
Konflikty z partnerami biznesowymi, pracodawcami czy też między wspólnikami w kontekście udziałów są powszechne i niezależne od branży, w której funkcjonujemy. Jednym z najczęstszych czynników generujących konflikty są sprawy finansowe, często wynikające z opóźnionych płatności. Przykłady tego zjawiska w obszarze transportu, spedycji i logistyki (TSL) można odnaleźć w analizie danych dostarczonych przez agencję Dun & Bradstreet, sporządzonej na zlecenie Rejestru Dłużników BIG Info Monitor. Według tej analizy, aż 7 na 10 firm transportowych boryka się z trudnościami finansowymi. Ponadto, na jedną firmę spedycyjną przypada średnio około 100 tys. zł długu wobec banków i podwykonawców, natomiast dla firm transportowych suma ta wynosi około 74 tys. zł.
Konflikty w branży TSL mogą być spowodowane również szkodami powstałymi podczas transportu oraz brakami w zapisach umownych. Z tego powodu integralną częścią prowadzenia działalności gospodarczej jest nie tylko konieczność właściwego zabezpieczenia się przed potencjalnymi sporami, ale także skuteczna reakcja w przypadku wystąpienia konfliktu.
W sektorze TSL napięcia między stronami wynikają głównie z realizacji zleceń transportowych. Opóźnienia w dostawie towaru, błędne lub brakujące informacje w zleceniu, nieplanowane postoje czy też przesunięcia terminu płatności mogą prowadzić do konfliktów między zleceniodawcą a wykonawcą. Jak wyjaśnia Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny w TC Kancelarii Prawnej, istotnym aspektem w skutecznym prowadzeniu interesów przedsiębiorców jest ustalanie klarownych procedur reagowania na tego rodzaju nieprzewidziane sytuacje.
Bardzo istotne są regularne szkolenia pracowników z zakresu rozwiązywania sporów. Dzięki nim spedytorzy pozyskają umiejętność radzenia sobie z konfliktami, szybko i elastycznie podchodząc do rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Jest to szalenie istotne ze względu na fakt, iż wiele firm powierza swoim spedytorom rozwiązywanie sporu ze względu na rozwinięte wcześniej relacje z kontrahentami – wskazuje.
Czytaj też: Susza, protesty, ataki Huti i wojna. Branża TSL nie ma lekko…
Jak dodaje Maroszyk, tego typu szkolenia, przygotowywane m.in. przez wyspecjalizowane w obszarze TSL kancelarie prawne, wyraźnie demonstrują istotę wzmacniania kompetencji personelu.
Jedna z firm spedycyjnych, która delegowała spedytorów do rozstrzygania sporów, miała po kilkadziesiąt spraw spornych miesięcznie. Czas potrzebny na rozwiązanie każdej z nich wynosił pierwotnie około 2 godzin, a po szkoleniu skrócił się do 30 minut. To przykład realnych oszczędności dotyczących skutecznego rozwiązywania sporów – wyjaśnia Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.
Kancelaria prawna pomoże
W sytuacjach, gdy konflikty w branży TSL przewyższają wiedzę i umiejętności spedytora, a proces utknął w martwym punkcie, niezwykle korzystne może okazać się skorzystanie z usług profesjonalnych pełnomocników. Ci specjaliści przejmą odpowiedzialność za daną sprawę, komunikując się bezpośrednio z klientem. Kluczowe jest podejście oparte na umiejętnym wykorzystaniu wiedzy, doświadczenia oraz znajomości branży, unikając jednocześnie nadmiernego nacisku. Taka strategia umożliwia skuteczne rozwiązanie problemu, jednocześnie utrzymując pozytywne relacje z klientem.
Nie polecamy także kierowania spraw do sądu arbitrażowego. Z naszego doświadczenia wynika, że wiążą się z tym spore opłaty oraz długotrwałe i nieopłacalne procesy, często prowadzone w oddalonych miejscach – mówi Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.
Czytaj też: Polska gospodarka przyspieszy! MFW poprawia prognozy
Dzięki zrozumieniu specyfiki branży, miejscowych i międzynarodowych regulacji prawnych, kancelarie prawne są w stanie efektywnie wspierać przedsiębiorstwa z sektora TSL. Co więcej, prawnicy regularnie doskonalą swoje umiejętności i poszerzają zakres kompetencji, co czyni ich wartościowym partnerem dla firm i to nie tylko w kwestii unikania potencjalnych trudności prawnych. Kancelarie tego rodzaju biorą aktywny udział w negocjacjach z kontrahentami, skutecznie pośrednicząc w sporach między stronami. Dodatkowo, aby uniknąć kosztownych i czasochłonnych procesów sądowych, zajmują się obsługą przedsądową spraw. W ostateczności mogą także reprezentować strony umowy przed organami wymiaru sprawiedliwości.
Znajdziesz nas w Google NewsPolscy przewoźnicy stracą pozycję w UE? Wszystko w rękach rządu