LotniczyTransport

Boeingi przewoźnika z Alaski nadal uziemione. Straty są ogromne

Alaska Airlines przewiduje, że uziemienie Boeingów 737 MAX 9 wpłynie negatywnie na finanse przewoźnika

Linie lotnicze Alaska Airlines przewidują, że uziemienie Boeingów 737 MAX będzie kosztować przewoźnika 150 milionów dolarów. Pomimo negatywnego wpływu finansowego, linie spodziewają się wzrostu zysków w tym roku.

Alaska ponosi ogromne straty przez uziemienie Boeingów

Linie Alaska Airlines zgłosiły stratę netto za IV kwartał 2023 roku, pomimo dodatniego wskaźnika marży operacyjnej. Jak informuje portal Simple Flying, jednocześnie linia lotnicza osiągnęła znaczny zysk netto w wysokości 235 milionów dolarów za cały rok 2023, w porównaniu do 58 milionów dolarów w 2022 roku.

Inne ważne informacje finansowe obejmują rozpoczęcie przez linie lotnicze Alaska procesu przejęcia Hawaiian Airlines, proponując zakup linii lotniczej za 18 dolarów za akcję w transakcji całkowicie gotówkowej. Ponadto zakończono użytkowanie ostatnich samolotów Virgin America, a mianowicie Airbusów A321neo, które trafiły do nowego życia z American Airlines. Osiem z nich zostało sprzedanych w IV kwartale 2023 roku, podczas gdy pozostała para została sprzedana w styczniu 2024 roku.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Zgodnie z informacjami złożonymi w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC), Alaska Airlines zaksięgowały obciążenie w wysokości 392 milionów dolarów w 2023 roku. Kwota ta obejmuje przyspieszone koszty związane z wycofaniem ze służby samolotów Airbus i De Havilland Canada Dash-8-Q400. Jak informuje portal Simple Flying, w 2022 roku suma ta wynosiła 496 milionów dolarów.

Co z dostawami?

Rok 2023 zakończono z flotą liczącą 231 samolotów, czyli o sześć więcej niż w 2022 roku. Niemniej jednak w ciągu roku grupa odebrała 37 nowych samolotów: jeden Boeing 737 MAX 8, 28 Boeingów 737 MAX 9 i osiem Embraerów E175 dla Horizon Air. Zgodnie z danymi ch-aviation, wycofano z eksploatacji 60 samolotów w 2023 roku, w tym maszyny, które nie były eksploatowane od pewnego czasu, takie jak Airbusy A319ceo i A320ceo byłego Virgin America.

Czytaj też: Alaska Airlines wstrzymuje loty Boeinga 737 MAX 9 po krytycznej awarii

Jednocześnie Alaska Airlines przewiduje, że uziemienie Boeingów 737 MAX 9 wpłynie negatywnie na finanse przewoźnika. Linie z Alaski szacują straty nawet na kwotę 150 milionów dolarów. Przypomnijmy, że na początku stycznia na pokładzie prawie nowego Boeinga 737 MAX 9 linii Alaska Airlines z ponad 170 osobami na pokładzie, tuż po starcie, w trakcie wznoszenia, oderwała się część kadłuba. W miejscu, w którym inne konfiguracje tego modelu mają drzwi, problemowa wersja 737 MAX 9 miała pokrywę zamykającą otwarcie. FAA i inne organy zarządziły uziemienie wszystkich około 170 podobnych samolotów tego typu do czasu przeprowadzenia inspekcji.

FAA zakazuje produkcji Boeingów! Co dalej z MAXami?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button