MorskiTransport

Maersk ma już paliwo na pierwszy rejs kontenerowca na metanol

Maersk zamówił aż 19 statków napędzanych metanolem

Duńska firma Maersk poinformowała, że zapewniła paliwo na rejs jej pierwszego kontenerowca na metanol. Mowa tu o inauguracyjnej podróży z Korei Południowej do Danii, gdzie statek zostanie ochrzczony.

Maersk już planuje pierwszy rejs kontenerowca na metanol

Trasa z południowokoreańskiego Ulsan do Kopenhagi ma aż 21 500 km. Maersk poinformował, że rejs jej pierwszego kontenerowca na metanol będzie możliwy dzięki zabezpieczeniu przez firmę paliwa z bio-metanolu, które zostało wyprodukowane z biogazu pozyskanego z rozkładających się organicznych odpadów z wysypisk. Jak informuje portal Marine Link, paliwo to zostanie dostarczone z amerykańskiej fabryki przez holenderską firmę OCI Global.

Wciąż mamy do czynienia ze wczesnym etapem rozwoju rynku zielonego metanolu i szczerze mówiąc, nie spodziewaliśmy się, że uda nam się tak szybko zapewnić biopaliwo na inauguracyjną podróż dla tego statku – powiedział Morten Bo Christiansen, kierownik ds. transformacji energetycznej w Maersk.

Maersk

Maersk zamówił aż 19 statków napędzanych metanolem, dążąc tym samym do osiągnięcia celu, jakim jest transport 25% towarów za pomocą statków na zielone paliwo, do 2030 roku. Ogólnie firma żeglugowa z Danii dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 roku.

Mamy oczekiwania co do zróżnicowanej, zielonej mieszanki paliw w przyszłości, przy czym dostępny jest już zielony bio-metanol z odpadów – powiedział Christiansen.

Czytaj też: Ursula von der Leyen ochrzci pierwszy kontenerowiec na metanol

Maersk inwestuje w zielone paliwo

Jak informuje portal Marine Link, znalezienie bardziej ekologicznych paliw pozostaje jednym z głównych wyzwań w osiągnięciu wyznaczonych celów, dlatego Maersk nawiązał liczne partnerstwa z dostawcami i portami, aby zapewnić stałe dostawy. Przykładowo, firma zgodziła się kupić połowę mocy produkcyjnej w zakładzie w Danii, w którym wytwarzany jest e-metanol z użyciem zrównoważonej energii, oraz nawiązała współpracę z portem w Szanghaju w zakresie zielonego paliwa dla żeglugi.

Statek jest kluczowy dla strategii dekarbonizacji Maersk, a firma dąży do osiągnięcia neutralności węglowej do 2040 roku. Statek o pojemności około 2000 TEU został zamówiony już w 2021 roku. Chociaż teoretycznie będzie w stanie działać również na standardowym paliwie VLSFO, według zapowiedzi będzie działał na neutralnym dla klimatu e-metanolu lub zrównoważonym bio-metanolu. Rozwiązanie napędu metanolowego dla statku opracowane zostało przez MAN Energy Solutions oraz Hyundai Engine and Machinery we współpracy z Hyundai Mipo i Maersk. Główny silnik został dostarczony przez Hyundai Engine and Machinery, a pomocniczy silnik przez Himsen.

Czytaj też: Wstrzymanie dotacji do paliw kopalnych może ograniczyć globalne emisje o 10%

Maersk zwodował pierwszy kontenerowiec zasilany metanolem

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button