Poziom wody w Missisippi nie rośnie, ale stawki transportu też nie
Pomimo utrzymującego się niskiego poziomy wody, według niektórych mierników żegluga poprawiła się
Poziom wody w Missisippi nie rośnie, ale nie rosną również stawki za transport barkami. Pomimo niskiego poziomu wody, stawki za przewóz towarów barek znacząco spadły i są znacznie niższe niż rok wcześniej. Przewoźnicy znaleźli sposób na transport po Missisippi i jej dopływach bez generowania ogromnych kosztów.
Poziom wody w Missisippi wciąż niski
Po krótkotrwałym wzroście na początku tego miesiąca, poziom wody w Missisippi jest stosunkowo niski. Mimo że poziomy są zbliżone do tych z ubiegłego roku, gdy susza wpłynęła na przepływy, stawki za transport barek są znacznie poniżej ubiegłorocznego poziomu i utrzymują się w stosunkowo wąskim zakresie.
Według cotygodniowego raportu Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych dotyczącego transportu zboża, wskaźnik kosztów transportu zboża dla przewozów barek po rzece Missisippi wyniósł 275. Dla porównania rok temu wskaźnik ten wynosił 670, a miesiąc temu wynosił 326.
Czytaj też: Władze Kanału Sueskiego znów podnoszą opłaty tranzytowe
Jak informuje portal FreightWaves, dane świadczą o tym, że amerykańscy przewoźnicy znaleźli sposób na przemieszczanie zboża po Missisippi i jej dopływach bez generowania ogromnych kosztów. USDA wskazuje, że w zeszłym tygodniu barkami przewieziono 722 661 ton zboża. Był to wzrost o 8% w porównaniu z poprzednim tygodniem i o 22% więcej niż rok wcześniej.
Mississippi River levels at Memphis, Tennessee, remain low at minus 9 feet, defying upward movement for grain barge rates. Recent data suggests slight improvement in the next days. pic.twitter.com/kBpWDsfgH8
— Marhelm (@MarhelmData) November 23, 2023
Mniejszy eksport powodem stałych cen frachtu
Potencjalnym powodem, dla którego stawki za przewóz barkami do tej pory opierają się kosztom spowodowanym zmniejszoną przepustowością rzeki, może być mniejsza ilość eksportowanego zboża. USDA podało dane dotyczące sprzedaży eksportowej, które wykazały redukcję eksportu pszenicy, kukurydzy i soi w porównaniu z ubiegłym rokiem, aż o 13%. Jeśli zboże nie musi docierać aż do Nowego Orleanu celem eksportu, a zamiast tego pozostaje w Stanach Zjednoczonych w celu dalszego przechowywania lub przetwarzania, może wywierać mniejszą presję na stawki za przewóz.
Mimo że są wyższe niż wcześniej w tym roku, stawki za przewóz barkami wciąż są poniżej średniej – prawdopodobnie odzwierciedlając niską sprzedaż kukurydzy i soi do Chin. Mimo niskiego poziomu wody w Kanale Panamskim, co skutkuje ograniczoną liczbą przepływających statków, stawki frachtu morskiego z Zatoki Meksykańskiej do Japonii pozostają poniżej średniej – czytamy w raporcie.
Czytaj też: Amerykańska gospodarka słabnie i niedługo wejdzie w stagnację
Jak informuje portal FreightWaves, American Commercial Barge Lines (ACBL), jedna z największych firm przewozowych na rzece Missisippi, regularnie publikuje aktualizacje dotyczące warunków żeglugi na rzece. Zgodnie z tymi raportami, pomimo utrzymującego się niskiego poziomy wody, według niektórych mierników żegluga poprawiła się.
ACBL podała, że głębokość załadunku w kierunku północnym i południowym między Cairo w stanie Illinois – gdzie rzeka Ohio łączy się z Missisippi – a Vicksburgiem w stanie Missisippi, została zmniejszona o 28%, a między Vicksburgiem a Zatoką Meksykańską zmniejszono ją o 24%. Ale w aktualizacji raportu, redukcja wynosiła już 24% w kierunku północnym i 16% w kierunku południowym.