Włoski przewoźnik kolejowy Trenitalia kupi nowe pociągi dużych prędkości ETR1000, znane głównie pod nazwą handlową Frecciarossa 1000. Producent jednostek, firma Hitachi Rail, ogłosił kontrakt o wartości 861 milionów euro.
Trenitalia kupi pociągi dużych prędkości
Trenitalia wykorzysta nowe pociągi dużych prędkości nie tylko do obsługi tras szybkiej kolei we Włoszech, ale także na innych trasach dużych prędkości w Europie. Warunkiem jest uzyskanie certyfikacji dla eksploatacji na trasach w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii i Holandii. Już latem przedstawiciele Trenitalia zapowiedzieli, że planują dalszą ekspansję do innych europejskich krajów. Dotychczas te same jednostki jeżdżą do Francji i są częścią wspólnego przedsięwzięcia Iryo w Hiszpanii.
Jak informuje portal Zdopravy, od 2010 roku Hitachi wyprodukował łącznie 58 tych jednostek, a kolejne sześć jest zamówionych. Z nowym zamówieniem ich liczba wzrośnie do 94, obejmując także opcję na zakup kolejnych dziesięciu. Nowy kontrakt przewiduje lekkie modyfikacje wnętrza, ale podstawowy układ jednostki pozostaje taki sam.
Czytaj też: Austria przeznaczy grube miliardy na rozbudowę kolei
Produkcja jednostek odbywa się w zakładach Hitachi Rail we włoskim Neapolu i w mieście Pistoia niedaleko Florencji. Pierwsze pociągi z nowego zamówienia dotrą w 2026 roku, a producent ma dostarczyć 8–10 pociągów rocznie. Nowe pociągi będą nadal utrzymane w charakterystycznej czerwonej barwie. Długie na dwieście metrów jednostki mają pojemność 460 miejsc.
🚄 @HitachiRailIT has signed a €861 million deal with Trenitalia to deliver 30 new high-speed trains. These energy efficient trains will feature a new interior design and run seamlessly on both Italian and European networks. Read more:https://t.co/2Jix90tNcY pic.twitter.com/JAfAFGoyeA
— Hitachi (@Hitachi) November 13, 2023
Rozwój sieci kolejowej
W ubiegłym roku Trenitalia rozszerzyło działalność we Francji o nową usługę przewozu między Paryżem a Lyonem. W tym kontekście pojawiły się zarzuty o stwarzanie konkurencji dla francuskiego operatora SNCF i jego pociągów TGV. Przedstawiciele Trenitalia France zaznaczają jednak, że spółka nie szuka ostrej konkurencji z francuskim operatorem krajowym, ale zwyczajnie zwiększa liczbę dostępnych połączeń dla pasażerów korzystających z kolei. Dyrektor ds. Marketingu i Handlu Fabrice Toledano dodał, że Trenitalia nie zamierza na razie uruchamiać żadnych innych nowych połączeń we Francji.
Czytaj też: Odbicie gospodarcze w Europie szansą dla polskiej gospodarki
Rok wcześniej włoski operator uruchomił regularne połączenie Paryż–Mediolan. W pociągach mają być sprzedawane bilety na cztery klasy – Executive, Business, Standard oraz Meetings. Ostatnia kategoria jest o tyle interesująca, że oferuje możliwość wynajęcia małej sali ze stolikiem w środku, która przypomina salę konferencyjną. Ma to być specjalna oferta dla krótszych służbowych podróży na trasie Paryż-Lyon i Lyon-Turyn.
Znajdziesz nas w Google News