
Michael O’Leary, dyrektor Ryanair znany z niekonwencjonalnych metod prowadzenia biznesu, postawił ultimatum producentowi samolotów Boeing, że jeśli nie dostarczy samolotów 737 MAX na czas, to przewoźnik może odwołać swoje zamówienie.
Szef Ryanair stawia ultimatum firmie Boeing
Dyrektor Ryanair postawił ostre ultimatum, że jeśli Boeing nadal będzie opóźniać dostawy samolotów, to podejmie radykalne kroki. Jeśli do maja przyszłego roku producent nie dostarczy obiecanych pięćdziesięciu siedmiu samolotów Boeing 737 MAX 800, Ryanair nie przyjmie ich już w ogóle. Najnowszy raport o opóźnieniach w dostawach Boeinga sprawił, że O’Leary jest teraz pesymistycznie nastawiony do kontraktu na nowe maszyny. Jak informuje portal IHO, raport ten wskazuje bowiem, że producent może dostarczyć maksymalnie 375-400 nowych samolotów w najbliższym cyklu dostaw.
Czytaj też: Dostawy Boeingów spadły do najniższego poziomu od 2021 roku
A to poważne wyzwanie dla Ryanaira, ponieważ ciągłe opóźnienia w dostawach mogą negatywnie wpłynąć na model rozwoju firmy i zagrozić podwyżką cen biletów lotniczych, co z kolei może wpłynąć na około 1,4 miliona pasażerów w Europie. Jednak na razie Boeing nie wydał oświadczenia dotyczącego wpływu opóźnień w dostawach dla Ryanair.
Boeing musi się zebrać i zacząć dostarczać samoloty na czas. Zawsze ich wspierałem, ale teraz nadszedł czas, aby przeprowadzili samodzielne dochodzenie i znaleźli źródło problemów w swoim systemie oraz zaczęli dostarczać te samoloty – stwierdził O’Leary.
too many windows https://t.co/BlPF4NSAha
— Ryanair (@Ryanair) October 17, 2023
Duże opóźnienia dostaw
Linie lotnicze spodziewały się otrzymania 27 nowych samolotów 737 MAX przed końcem roku, ale wydaje się, że ich flota zostanie powiększona w tym roku tylko o 14 nowych maszyn. Według danych portalu ch-Aviation, przewoźnik oczekuje dostawy 84 samolotów 737 MAX 8200 o zwiększonej pojemności. Zgodnie z umową, 57 samolotów z tego zamówienia powinno zostać dostarczonych do końca maja przyszłego roku.
Jak informuje portal IHO, szef Ryanair wyraźnie oświadczył, że jest gotów współpracować z Boeingiem, ale ostateczny termin to czerwiec. Jeśli producent opóźni dostawy, to odebranie samolotów stanie się bezcelowe dla przewoźnika, ponieważ nie będzie on mógł wprowadzić ich na letnie trasy.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Jednak to tylko jeden aspekt. W maju Ryanair zamówił 150 Boeingów 737 MAX 10, konkurujących z Airbusami A321neo. Dostawa tych samolotów jest planowana między 2027 a 2033 rokiem. Najdłuższa wersja MAX 10 ma pojemność 228 pasażerów, co stanowi wzrost o 24% w porównaniu do 737-800.
Znajdziesz nas w Google News