PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyTransport

Obwodnica Przecławia i Warzymic oddana do użytku. Kierowcy będą zadowoleni

GDDKiA planuje w krótkim okresie uruchomić proces przetargowy na realizację drugiego etapu obwodnicy

Ponad pół roku wcześniej niż zaplanowano, do użytku oddana została obwodnica Przecławia i Warzymic w województwie zachodniopomorskim. To pierwszy krok w serii zmian drogi krajowej nr 13 między Szczecinem a granicą z Niemcami. Dodatkowo, GDDKiA szykuje się do ogłoszenia przetargu na realizację drugiego etapu tej obwodnicy oraz obwodnicy Kołbaskowa.

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa

Obwodnica o długości 4,2 km została zbudowana jako dwujezdniowa arteria o kategorii GP (główna o ruchu zwiększonym), o dwóch pasach ruchu w obie strony. Każdy pas drogowy ma wydzielone utwardzone pobocze o szerokości 1,5 m. W ramach projektu powstały dwa wiadukty nad obwodnicą. Na południowym krańcu trasy powstało rondo, integrujące się z dotychczasowym biegiem DK13. Całość obwodnicy jest wygrodzona od otaczającego obszaru. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dopuszczalna prędkość na trasie wynosi 100 km/h. Ruch rowerów, pojazdów o niskiej prędkości i pieszych na obwodnicy jest surowo zakazany.

Obwodnica Przecławia i Warzymic to kolejna inwestycja w województwie zachodniopomorskim pokazująca determinację obecnego rządu w rozwoju sieci nowoczesnych połączeń drogowych. Budowa drogi ekspresowej S3, kluczowej dla połączenia zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południem Polski, tunel w Świnoujściu i Zachodnia Obwodnica Szczecina to przykłady inwestycji istotnych dla rozwoju gospodarczego regionu oraz poprawy komfortu życia i podróżowania dla mieszkańców Szczecina i okolic — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Czytaj też: Rusza remont ważnej drogi wojewódzkiej! Pozamykają nam ulice?

Obwodnica oddana do użytku pół roku wcześniej

Nowa droga zaczyna swój bieg od ronda Hakena w Szczecinie i końcu w punkcie połączenia z istniejącą trasą DK13 na południowym skraju Przecławia. Ta arteria wyraźnie segreguje przepływ międzynarodowy od ruchu miejscowego. Dodatkowym udogodnieniem dla komunikacji lokalnej są także nowo wybudowane przez Gminę Kołbaskowo drogi, prowadzące do węzła Przecław, które oddano do użytku razem z obwodnicą.

Przedsięwzięcie za 85,9 miliona złotych zrealizowała spółka Budimex. Przewidziany kontraktowy termin oddania obwodnicy do użytku wyznaczony był na marzec 2024 roku. Dzięki dynamice realizacji prac, nowa droga mogła zostać otwarta pół roku wcześniej, niż założono w umowie.

Kierowcy mogą się cieszyć! Obwodnica Przecławia i Warzymic oddana do użytku 
GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk

Czytaj też: Polski przemysł tkwi w recesji. Jest gorzej, niż w strefie euro

W planie kolejne projekty

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje w krótkim okresie uruchomić proces przetargowy na realizację drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, a także na budowę obwodnicy Kołbaskowa. To kolejny krok w budowie nowego odcinka trasy DK13 ze Szczecina aż do granicy z Niemcami. Inwestycja znalazła się w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030.

Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic, o długości 2,3 km, w dłuższej perspektywie będzie współdzielił trasę z drogą ekspresową S6, znaną jako Zachodnia Obwodnica Szczecina. W związku z tym, ten fragment będzie spełniał standardy charakterystyczne dla dróg ekspresowych.

W ramach tego projektu zostaną wybudowane dwa węzły drogowe: węzeł Siadło Górne, który znajduje się na końcu niedawno oddanego odcinka DK13 i łączy tę trasę z przyszłą drogą ekspresową S6, oraz węzeł Szczecin Zachód, który będzie połączony z autostradą A6. Planowana jest również modernizacja fragmentu autostrady A6 w okolicach przyszłego węzła. W sumie w ramach tego przedsięwzięcia przewiduje się budowę 10 wiaduktów.

Na południowym odcinku, obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 będzie włączać się do węzła Szczecin Zachód. Ta jednojezdniowa trasa klasy GP o długości około 5,6 km ominie Kołbaskowo od wschodu. W ramach tego projektu powstaną trzy ronda.

Mieszkańcy Małopolski długo czekali na tę nową drogę!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button