DrogowyTransport

Pierwszy zakup ciężarówek MAN eTruck. Pojazdy trafią do Niemiec

DB Schenker otrzyma pierwsze ciężarówki MAN eTruck w przyszłym roku

Niemiecki dostawca usług logistycznych DB Schenker planuje do 2026 roku zakupić od firmy MAN łącznie 100 ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym. Zgodnie z umową DB Schenker otrzyma pierwsze ciężarówki MAN eTruck w pierwszej połowie 2024 roku.

DB Schenker kupuje ciężarówki MAN eTruck

MAN zamierza rozpocząć produkcję ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym na początku 2024 r. Pierwszymi egzemplarzami dla DB Schenker mają być objętościowe ciągniki siodłowe. Pojazdy te będą miały wysokość naczepy około 950 mm, co powinno umożliwić transport naczep objętościowych o wysokości wewnętrznej trzech metrów. Dziesięć pojazdów, które DB Schenker otrzyma w 2024 roku, będzie ciągnikami objętościowymi. Z kolei w latach 2025 i 2026 DB Schrenker otrzyma ciężarówki MAN eTrucks, będące mieszanką ciągników objętościowych i ciężarówek z nadwoziem wymiennym.

W pierwszej połowie 2024 roku pierwsze MAN eTrucks zostaną wyprodukowane w małej serii na linii produkcyjnej w siedzibie głównej w Monachium – napisano w niedawnym oświadczeniu firmy.

DB Schenker jest pierwszym pilotażowym klientem dla tych elektrycznych ciężarówek. Niemiecki dostawca usług logistycznych często jest jednym pierwszych firm, które zamawiają, kupują lub leasingują inne nowe ciężarówki. Dotyczy to na przykład Mercedesów eActros, Volta Zero od Volta Trucks, ciężarówek H2 od leasingodawcy Hylane lub eTrailers od Trailer Dynamics. Dzięki MAN eTruck DB Schenker chce „jak najwcześniej zebrać praktyczne doświadczenie”. Oprócz pojazdów MAN eTruck firma skorzysta również z usług cyfrowych MAN Digital Solutions i towarzyszącego im doradztwa MAN Transport Solutions (m.in. analiza tras, strategia ładowania, planowanie infrastruktury ładowania i optymalizacja zapotrzebowania na energię).

Czytaj też: Protest w fabryce MAN w Starachowicach. Pracownicy domagają się podwyżek

Drobne sztuczki przy promocji ciężarówki

Jeśli chodzi o szczegółowe dane techniczne, to te w przypadku MAN eTruck nadal pozostają tajemnicą. Wiadomo tylko, że ciężarówki są przeznaczone do ciężkiego transportu długodystansowego, a producent określa dzienny zasięg pojazdu na od 600 do 800 kilometrów, a w późniejszym terminie powinno być możliwe osiągnięcie nawet 1 000 kilometrów. Teoretycznie wynik jest o wiele lepszy niż na przykład w przypadku zasięgu 500 kilometrów w Mercedesie eActros Longhaul, ale to tylko sztuczka. MAN uwzględnia bowiem w dziennym zasięgu postoje na ładowanie poprzez MCS. Z kolei Daimler Truck podaje zasięg przy jednym ładowaniu baterii.

MAN przygotowuje się do produkcji eTruck w MAN eMobility Center od 2021 roku. Firma chciałaby, aby w okresie rozkwitu elektromobilności z tej samej linii produkcyjnej zjeżdżały tam zarówno konwencjonalne ciężarówki z silnikiem Diesla, jak i ciężarówki elektryczne. Producent pojazdów użytkowych otrzymuje wsparcie od bawarskich władz, które obiecały dotację w wysokości około 30 mln euro na okres od 2023 do 2027 roku.

DB Schenker i MAN wspólnie wytyczają drogę ku elektrycznej przyszłości. Bardzo się cieszymy, że mamy pierwszego klienta na nowy eTruck. Popyt na rynku na ten w pełni elektryczny pojazd jest już teraz ogromny – komentuje pierwszą umowę odbioru Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus.

Czytaj też: Obawy o zmiany klimatu są obecnie mniej ważne

Kolejny klient kupi nowe Mercedesy eActros LongHaul

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button