Rząd Holandii przeznaczył 63 mln euro na budowę 2400 miejsc parkingowych do bezpiecznego parkowania samochodów ciężarowych w prowincji Limburg. Miejsca parkingowe dla ciężarówek będą przylegać do istniejących stacji paliw.
Rząd Holandii dofinansuje miejsca parkingowe dla ciężarówek
Holenderski rząd planuje budowę 2 400 miejsc parkingowych dla ciężarówek w prowincji Limburg. Rząd wybrał tę prowincję – najbardziej wysuniętą na południe w kraju i leżącą na granicy z Belgią i Niemcami – ponieważ leży ona wzdłuż najważniejszej osi drogowej między Portem w Rotterdamie a niemieckimi miejscami przeznaczenia dla transportowanych kontenerów. Miejsca parkingowe dla ciężarówek będą ogrodzone i strzeżone oraz będą posiadać zaplecze gastronomiczne i toalety dla kierowców. W zamian operator będzie mógł pobierać opłaty za parkowanie.
Dziś wzdłuż dróg w Holandii zaparkowane są setki ciężarówek, a sytuację tę lokalny samorząd zgłosił rządowi krajowemu i poprosił o dofinansowanie. Oprócz zagrożenia bezpieczeństwa ruchu sytuacja ta stwarza możliwości kradzieży towarów, handlu imigrantami i narkotykami oraz prostytucji. Holenderski rząd zdecydował, że przeznaczy na budowę parkingów aż 63 miliony euro.
Czytaj też: Problemy kadrowe w transporcie się pogłębiają. Jak zatrudnić kierowcę spoza UE?
Niedobór kierowców w Europie
Największym problemem dla europejskiej branży transportowej nie jest jednak brak miejsc parkingowych, a niedobór kierowców. Wskazuje na to najnowsze badanie IRU, według którego, jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane działania, niedobór kierowców w Europie może się potroić w ciągu zaledwie czterech lat, przekraczając liczbę dwóch milionów wolnych miejsc pracy w 2026 roku. Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku zapotrzebowanie na kierowców wzrosło o czterdzieści procent.
W obliczu wzrostu popytu w ciągu najbliższych czterech lat 30 procent pracujących dziś kierowców odejdzie na emeryturę, a stopa zastąpienia młodych ludzi będzie od czterech do siedmiu razy niższa. W praktyce w 2026 roku istnieje ryzyko, że 60 procent stanowisk nie zostanie obsadzonych. Już dziś tylko 6 procent kierowców ciężarówek to ludzie młodzi.
Wśród kwestii do rozstrzygnięcia IRU wymienia minimalny wiek uprawniający do kwalifikacji, który w pięciu krajach UE wynosi 21 lat oraz wysokie koszty uzyskania prawa jazdy i Cqc. W przypadku prowadzenia pojazdów użytkowych IRU postuluje wprowadzenie minimalnego wieku 18 lat, szkolenia rozpoczynającego się w wieku 17 lat, wkładem w uzyskanie wyższych licencji i bezpiecznych miejsc parkingowych.
Czytaj też: Rumunia obniży wiek uzyskania prawa jazdy? Brakuje kierowców
Znajdziesz nas w Google News