DrogowyTransport

Holandia zbuduje nowe miejsca parkingowe dla tysięcy ciężarówek

Holenderski rząd planuje budowę 2400 miejsc parkingowych dla ciężarówek

Rząd Holandii przeznaczył 63 mln euro na budowę 2400 miejsc parkingowych do bezpiecznego parkowania samochodów ciężarowych w prowincji Limburg. Miejsca parkingowe dla ciężarówek będą przylegać do istniejących stacji paliw.

Rząd Holandii dofinansuje miejsca parkingowe dla ciężarówek

Holenderski rząd planuje budowę 2 400 miejsc parkingowych dla ciężarówek w prowincji Limburg. Rząd wybrał tę prowincję – najbardziej wysuniętą na południe w kraju i leżącą na granicy z Belgią i Niemcami – ponieważ leży ona wzdłuż najważniejszej osi drogowej między Portem w Rotterdamie a niemieckimi miejscami przeznaczenia dla transportowanych kontenerów. Miejsca parkingowe dla ciężarówek będą ogrodzone i strzeżone oraz będą posiadać zaplecze gastronomiczne i toalety dla kierowców. W zamian operator będzie mógł pobierać opłaty za parkowanie.

Dziś wzdłuż dróg w Holandii zaparkowane są setki ciężarówek, a sytuację tę lokalny samorząd zgłosił rządowi krajowemu i poprosił o dofinansowanie. Oprócz zagrożenia bezpieczeństwa ruchu sytuacja ta stwarza możliwości kradzieży towarów, handlu imigrantami i narkotykami oraz prostytucji. Holenderski rząd zdecydował, że przeznaczy na budowę parkingów aż 63 miliony euro.

Czytaj też: Problemy kadrowe w transporcie się pogłębiają. Jak zatrudnić kierowcę spoza UE?

Niedobór kierowców w Europie

Największym problemem dla europejskiej branży transportowej nie jest jednak brak miejsc parkingowych, a niedobór kierowców. Wskazuje na to najnowsze badanie IRU, według którego, jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane działania, niedobór kierowców w Europie może się potroić w ciągu zaledwie czterech lat, przekraczając liczbę dwóch milionów wolnych miejsc pracy w 2026 roku. Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku zapotrzebowanie na kierowców wzrosło o czterdzieści procent.

W obliczu wzrostu popytu w ciągu najbliższych czterech lat 30 procent pracujących dziś kierowców odejdzie na emeryturę, a stopa zastąpienia młodych ludzi będzie od czterech do siedmiu razy niższa. W praktyce w 2026 roku istnieje ryzyko, że 60 procent stanowisk nie zostanie obsadzonych. Już dziś tylko 6 procent kierowców ciężarówek to ludzie młodzi.

Wśród kwestii do rozstrzygnięcia IRU wymienia minimalny wiek uprawniający do kwalifikacji, który w pięciu krajach UE wynosi 21 lat oraz wysokie koszty uzyskania prawa jazdy i Cqc. W przypadku prowadzenia pojazdów użytkowych IRU postuluje wprowadzenie minimalnego wieku 18 lat, szkolenia rozpoczynającego się w wieku 17 lat, wkładem w uzyskanie wyższych licencji i bezpiecznych miejsc parkingowych.

Czytaj też: Rumunia obniży wiek uzyskania prawa jazdy? Brakuje kierowców

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button