LotniczyTransport

Oto najbardziej dochodowe trasy lotnicze. Jak zmienia się branża?

Globalna pojemność nadal jest niższa niż poziomy zarejestrowane przed pandemią

Popyt na loty krajowe odbudował się szybciej w porównaniu do podróży międzynarodowych, głównie ze względu na wcześniejsze otwarcie i zniesienie ograniczeń na rynkach krajowych. Globalna pojemność nadal jednak nie osiągnęła poziomów sprzed pandemii. Poznaliśmy również najbardziej dochodowe trasy lotnicze.

Jakie są najbardziej dochodowe trasy lotnicze?

Firma dostarczająca dane i analizy z dziedziny lotnictwa, OAG, opublikowała swój najnowszy raport, skupiający się na rentowności linii lotniczych oraz wybranych tras. Przeanalizowano globalną pojemność w branży w porównaniu do okresu sprzed pandemii oraz najbardziej dochodowe trasy lotnicze w pierwszych sześciu miesiącach roku.

John Grant i Deirdre Fulton z OAG wspólnie z Paulem Ashebirem Lakew, Kierownikiem Analizy Branżowej w IATA ds. Zrównoważonego Rozwoju i Ekonomii, omawiali wyniki raportu OAG. Chociaż przychody zdecydowanie się poprawiły, to globalna pojemność nadal jest o ponad 1%y niższa niż poziomy zarejestrowane przed pandemią.

Jak informuje portal Simple Flying, miasta, które znalazły się na liście najbardziej dochodowych tras od stycznia do czerwca 2023 roku, to Sydney (SYD), Melbourne (MEL), Nowy Jork (JFK), Rijad (RUH), Dżudda (JED), Dubaj (DXB), Los Angeles (LAX), San Francisco (SFO), Newark (EWR), Singapur (SIN), Paryż (CDG) i Perth (PER).

Trasa Przychody [w dolarach] % zmiana I półrocze 2023
vs. I półrocze 2019
Odległość [kilometry]
I półrocze 2019 I półrocze 2023 Przychody Pojemność
SYD-MEL 611 491 211 1 207 335 634 +97% -7% 613
JFK-LHR 843 984 097 1 153 490 052 +37% -4% 4814
RUH-JED 364 454 873 1 025 852 821 +181% -4% 740
DXB-RUH 192 003 415 990 270 145 +416% 29% 917
LAX-JFK 618 544 423 800 811 065 +29% -25% 1476
SFO-EWR 330 133 768 722 456 097 +119% -8% 3581
EWR-LAX 237 361 510 681 531 179 +187% 30% 3425
SIN-SYD 208 890 009 649 610 541 +211% -1% 5470
JFK-CDG 334 530 908 646 772 425 +93% 6% 5069
PER-MEL 207 895 707 642 453 621 +209% -6% 2346

Czytaj też: Spod Wieży Eiffla na Antypody. Rusza nowe bezpośrednie połączenie

Zmiany na rynku lotniczym

Chociaż przychody znacznie wzrosły, zwłaszcza na trasie między Dubajem a Rijadem, gdzie odnotowano wzrost o ponad 400%, warto zaznaczyć, że koszty także wzrosły w ciągu ostatnich czterech lat. Sześć z tych tras to trasy krajowe, a trzy z nich znajdują się w Stanach Zjednoczonych.

Co do popytu krajowego zauważyliśmy, że powrócił on znacznie szybciej niż popyt międzynarodowy, głównie ze względu na wcześniejsze otwarcie i zniesienie ograniczeń na różnych rynkach krajowych powiedział Lakew.

Czytaj też: EBC przesadził z podwyżką stóp. Eurozona topi się w recesji, gospodarka USA rośnie

W ubiegłym miesiącu globalna pojemność była o około 1,6 pkt. proc. poniżej poziomu z października 2019 roku. Niemniej jednak modele prognozują pewien optymizm co do poprawy, gdyż przewiduje się, że pojemność w pierwszym kwartale 2024 roku będzie o 2,9 pkt. proc. wyższa niż w 2019 roku. Jednak, jak wyjaśnił Grant, mimo prognoz poprawy, trudno jest przewidzieć sytuację.

W obecnej chwili wiele czynników wpływa na tę sytuację, ale osobiście uważam, że pojemność wciąż będzie nieco niższa niż poziom z 2018 roku stwierdził.

Jak informuje portal Simple Flying, w Chinach obserwowany jest znaczny wzrost na rynku krajowym, ale pojemność międzynarodowa nadal pozostaje w tyle, spadając o 57 pkt. proc. w całym roku 2023 w porównaniu do roku 2019. Dodatkowo, w październiku pojemność była o 45 pkt. proc. niższa niż cztery lata temu, a w grudniu spodziewa się, że pojemność będzie o 38 pkt. proc. niższa niż w 2019 roku. Grant wspomniał, że spowolnienie na rynku międzynarodowym, z którym Chiny się borykają, wynika ze zmiany częstotliwości lotów i rodzajów samolotów.

Loty międzynarodowe do i z Chin są przywracane, ale nie zaobserwowano tak szybkiej odbudowy częstotliwości, jakiej oczekiwali eksperci. Mimo że odzyskiwanie pojemności międzynarodowej przebiegało pomyślnie w niektórych częściach świata, ożywienie rynku turystycznego w Chinach pokazuje, że branża zyskuje w różnych częściach globu i będzie nadal to robić.

Niemiecki przewoźnik wznawia loty gigantem do Los Angeles

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button