
We wtorek firma Our Next Energy (ONE) z siedzibą w Michigan zaprezentowała nowy pakiet bazanodowych akumulatorów, który ma obniżyć koszty ogniw o nawet 50%. Co więcej, akumulatory Gemini mają zapewnić zasięg do 965 km. Firma ma nadzieję rozpocząć produkcję swojego pakietu Gemini w nowym zakładzie produkcyjnym w USA w 2026 roku.
Firma ONE prezentuje nowe akumulatory Gemini
Istnieją już firmy produkujące akumulatory bez anod. Jednak akumulatory Gemini firmy ONE wydają się być wyjątkowe, ponieważ wykorzystują ogniwa o dwóch różnych składach chemicznych. Pozwalają one na codzienną, ekonomiczną jazdę, jak również wydłużają zasięg podczas dłuższych podróży.
Sekret tkwi w wielkoformatowych ogniwach Gemini zwiększających zasięg. Podczas gdy standardowe ogniwa wykorzystują stosunkowo konwencjonalne katody z fosforanu żelaza i litu oraz anody grafitowe, ogniwa zwiększające zasięg nie zawierają anod, co eliminuje użycie grafitu i sprzętu do produkcji anod.

Czytaj też: Toyota uznaje kalifornijski organ do wyznaczania standardów emisji pojazdów
Unikalna mieszanka materiałów
Katody zostały zaprojektowane tak, aby wykorzystywać unikalną mieszankę litu i manganu oraz znacznie niższy procent niklu, przy jednoczesnym wyeliminowaniu kobaltu.
Moją długoterminową aspiracją było wyeliminowanie zarówno niklu, jak i kobaltu – powiedział założyciel i dyrektor generalny Mujeeb Ijaz o dwóch kluczowych materiałach katodowych w większości obecnych akumulatorów pojazdów elektrycznych, które są droższe i mniej trwałe niż tak powszechne materiały jak mangan.
Podczas gdy bogate w lit katody manganowo-niklowe są wciąż udoskonalane, obecna wersja ogniw rozszerzających zasięg wykorzystuje katody wykonane z niklu, kobaltu i manganu.
Eliminując anodę w tych ogniwach, ONE twierdzi, że może obniżyć koszt ogniwa w masowej produkcji o 50 dolarów za kilowatogodzinę, co stanowi znaczną oszczędność w porównaniu z bieżącymi kosztami szacowanymi na 100-110 dolarów za kWh.
Naszym celem jest uruchomienie akumulatorów Gemini w 2026 roku z zerową zawartością kobaltu i 26% niklu lub mniej, przy użyciu manganu jako podstawowego materiału katody – powiedział Ijaz.
Czytaj też: Fabryka akumulatorów LG powstaje w Polsce pod Wrocławiem
Dachser wprowadza elektryczne ciężarówki w centrum Monachium