LotniczyTransport

Poważne kłopoty Blue Air. Ogromne długi rumuńskiej linii lotniczej

Rumuńska linia lotnicza Blue Air tymczasowo zawiesiła loty ze wszystkich swoich baz w Rumunii (Bukareszt, Cluj Napoca, Bacău i Iasi). Ministerstwo zamroziło konta firmy po tym, jak przewoźnik „nie wywiązał się ze swoich zobowiązań płatniczych”. Ponadto szef urzędu, za pośrednictwem prasy, wyraźnie odradzał pasażerom korzystanie z usług linii lotniczych.

Blue Air zadłużone

To, jak doszło do tej sytuacji, jest trochę zagmatwane do wyjaśnienia. Z jednej strony Blue Air jest winny pieniądze swoim wierzycielom, a także dostawcom. Z drugiej strony Krajowy Urząd Ochrony Konsumentów domaga się od przewoźnika dwóch milionów euro za odwołanie przez linię 11 tysięcy lotów w okresie od końca kwietnia ubiegłego roku do kwietnia tego roku i brak zwrotu pieniędzy pasażerom w ciągu wymaganych dziesięciu dni. Rumuński przewoźnik nazwał środek bezprawnym, a organ ochrony konsumentów niekompetentnym i zagroził, że będzie bronił swojej sprawy w sądzie. Linia lotnicza obwiniła również same władze za niezdolność linii lotniczych do przeciwdziałania skutkom pandemicznego spowolnienia.

Blue Air od szesnastu lat wykonuje pięć lotów krajowych z piętnastoma Boeingami 737, jego sieć ma trzydzieści zagranicznych destynacji od Wielkiej Brytanii po Francję, Niemcy, Cypr po Hiszpanię. Jednak komentarze na portalu podróżniczym Tripadvisor mocno krytykują przewoźnika za niepewność lotów, między innymi fakt, że loty na południe Anglii często docierają na inne lotnisko, a pasażerowie są informowani dopiero na dwie godziny przed odlotem.

Czytaj też: Wizz Air jest najmniej punktualną linią lotniczą w Wielkiej Brytanii

Blue Air otrzymał już pomoc

Jednocześnie Blue Air może być zamieszany w inną sprawę. Jego główny konkurent Wizz Air odwołał się od decyzji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który uznał za zgodną z prawem pomoc publiczną w wysokości 36,6 mln euro przyznaną liniom lotniczym Tarom w ubiegłym roku. Jak donosi portal Masol, Wizz złożył także inny pozew przeciwko Taromowi, kwestionując pomoc publiczną w wysokości 19,3 mln euro w 2020 roku.

W tej sprawie nie zapadł jeszcze żaden wyrok, ale spółka skierowała również do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z pomocą publiczną wypłaconą Blue Air latem 2020 roku. We wszystkich trzech przypadkach rząd Bukaresztu przyznał obu firmom, za zgodą Komisji Europejskiej, pomoc finansową w celu wyrównania strat spowodowanych epidemią koronawirusa.

Pomimo otrzymania 56 mln euro pomocy rządowej w ciągu dwóch lat, Tarom nadal znajduje się w krytycznej sytuacji i czeka na kolejne wsparcie w wysokości prawie 90 mln euro. Minister transportu Sorin Grindeanu przyznał również ostatnio, że sytuacja państwowych linii lotniczych nie jest różowa, sugerując, że balansują one na krawędzi bankructwa.

Czytaj też: 3 wskazówki dla linii lotniczych, które pozwolą osiągnąć zerową emisję

Qatar Airways i Virgin Australia ogłosiły strategiczne partnerstwo

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button