Siemens Mobility zorganizował specjalny pokaz, podczas którego zaprezentował swoje najnowsze rozwiązania w obszarze automatyzacji infrastruktury kolejowej. Infrastruktura kolejowa przyszłości oparta będzie w pełni na cyfrowych technologiach. Przyszłość w kolejnictwie to przede wszystkim automatyzacja oparta na chmurze, big data, cyfrowe modelowanie i rzeczywistość rozszerzona.
Infrastruktura kolejowa przyszłości według Siemens Mobility
Infrastruktura kolejowa przyszłości to bardzo ciekawe zagadnienie, któremu przyjrzeć postanowił się Siemens Mobility. Z tej okazji spółka zorganizowała specjalny pokaz, podczas którego omówiono temat cyfryzacji kolei. Zdaniem firmy to właśnie cyfryzacja jest kluczem do zwiększenia dostępności, automatyzacji, łączności i zrównoważonego rozwoju infrastruktury kolejowej.
Opracowujemy produkty i rozwiązania cyfrowe niezbędne do zapewnienia maksymalnej niezawodności w transporcie pasażerskim i towarowym, niemal stuprocentowej dostępności pojazdów szynowych i ich infrastruktury oraz optymalnych kosztów utrzymania i napraw, przy znacznej poprawie komfortu podróży dla pasażerów. Nasze najnowsze rozwiązania pokazujemy w specjalnym pojeździe infrastruktury kolejowej dedykowanym dla klientów i kontrahentów z całej Polski – stwierdził Hubert Meronk, CEO Siemens Mobility.
Zdaniem Siemens Mobility infrastruktura kolejowa przyszłości rozwijać będzie się w kilku konkretnych trendach. Wśród nich firma wymienia między innymi automatyzację jazdy, gdzie podstawą dla kompleksowej rejestracji danych i automatyzacji staną się ogólnoeuropejskie standardy, takie jak ERTMS/ETCS, oraz technologie, takie jak „ATO over ETCS”. Ponadto bardzo ważnym elementem będzie inteligentna analityka danych (Big data), szczególnie w kontekście wykorzystania danych analitycznych do elastycznego planowania infrastruktury kolejowej, zwiększającego przepustowość linii i zmniejszającego koszty całkowite inwestycji.
Siemens Mobility wskazuje również na rozwój chmury obliczeniowej, która pozwoli na wirtualizację elementów przytorowych z wykorzystaniem modelowania w technologii BIM (Building Information Modeling). Priorytetem dla przewozów kolejowych przyszłości będzie również cyberbezpieczeństwo, a infrastruktura transportowa przyszłości będzie musiała spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa SL3 (Security Level Three) i być wspierana przez innowacyjne rozwiązania, takie jak dioda przechwytywania danych (DCU).
Czytaj też: Siemens Mobility rozbuduje egipską kolej. Kontrakt wynosi 8,1 mld euro
Infrastruktura kolejowa przechodzi proces cyfryzacji
Siemens Mobility podczas specjalnego pokazu zaprezentowało również wybrane praktyczne wdrożenia nowoczesnych technologii infrastruktury kolejowej firmy w Europie. I tak też infrastruktura kolejowa Siemens Mobility już dziś wykorzystuje opcję automatycznej jazdy w ruchu aglomeracyjnym. Firma od października 2021 roku realizuje projekt Digital SBahn, polegający na autonomicznym ruchu pociągów na 23-kilometrowym odcinku linii S21 w Hamburgu. Wcześniej projekty z zakresu ATO firma wdrożyła również w Thameslink w Londynie oraz na trasie wzdłuż Jeziora Genewskiego między Lozanną a Villeneuve w Szwajcarii.
Na podstawie dostępnych danych o infrastrukturze, torach i rozkładach jazdy system pokładowy oblicza optymalny w danym momencie profil podróży i steruje systemami trakcji i hamowania pojazdu podczas jazdy pociągu automatycznego. Maszynista jest na bieżąco informowany o wszystkich procedurach za pomocą wyświetlacza. W rezultacie zmniejsza się zużycie energii, a płynność ruchu i przepustowość ulegają znacznej poprawie, co z kolei znacznie poprawia czasy przejazdu – opisuje Siemens Mobility.
Ponadto w ramach projektu Annaberg-Buchholz, spółka Deutsche Bahn uruchomiła w Saksonii pierwszą cyfrową nastawnicę. Siemens jest zdania, że wdrożenie komponentów systemu sygnalizacyjnego Trackguard Sinet oznaczało kamień milowy na drodze do pełnej cyfryzacji kolei dalekobieżnych.
Współpracując z Bane NOR, spółka przekształca również całą norweską sieć kolejową w system w pełni cyfrowy, oparty na protokole IP i standardach Eulynx/Neupro, realizując koncepcję IoT (Internet of Things). Ogólnokrajowa infrastruktura kolejowa jest kontrolowana przez system ETCS, zarządzany z jednego miejsca dla całego kraju. Wszystkie linie zostaną oddane do eksploatacji do 2034 roku, a pasażerowie skorzystają na poprawie punktualności, zwiększeniu przepustowości i częstotliwości kursowania pociągów.
Co więcej, w ramach prac modernizacyjnych w infrastrukturze kolejowej spółka skanuje również tory za pomocą dronów, lidarów i radarów, rejestrując tym samym całe środowisko kolejowe z milimetrową dokładnością. Firma wykorzystuje także aplikacje rzeczywistości rozszerzonej (AR) do montażu elementów infrastruktury ETCS.
W przypadku wdrażania cyfrowych rozwiązań, bardzo ważne jest też zapewnienie cyberbezpieczeństwa. W Achau firmy ÖBB-Infrastruktur AG i Siemens Mobility uruchomiły pierwszą niezależną od oprogramowania sprzętowego nastawnicę Simis na platformie DS3 (Distributed Smart Safe System). Platforma DS3 to zupełnie nowa, oparta na oprogramowaniu platforma bezpieczeństwa, która stanowi podstawę dla bezpiecznych aplikacji kolejowych w chmurze.
Również w Polsce Siemens Mobilty realizuje kilkanaście projektów z obszaru infrastruktury kolejowej, między innymi dostarczając urządzenia pokładowej oraz przytorowej sygnalizacji dla polskich producentów i operatorów kolejowych. Od 2021 roku spółka wspólnie z Kombud wdraża także system ETCS na linii 226 między Pruszczem Gdańskim, a Gdańsk Port Północny.
Czytaj też: Rewolucja cyfrowa: Do 2030 roku wszyscy na świecie mają mieć dostęp do internetu
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz