FM Logistic
Info z rynku

Stawki za kontenery chłodnicze osiągają rekordowe poziomy

Według najnowszych danych firmy Xeneta, długoterminowe stawki za kontenery chłodnicze na kluczowej trasie z Zachodniego Wybrzeża USA na Daleki Wschód wzrosły w kwietniu o prawie 60%.

Stawki za kontenery chłodnicze biją rekordy

W swoim raporcie Xeneta odnotowała wzrost stawki za kontenery chłodnicze o około 2000 dolarów za jednostkę 40-stopową po zakończeniu ostatnich 12-miesięcznych kontraktów. Średnia stawka kontraktowa odnotowana 15 maja wynosiła 5850 dolarów za kontener, a średnia dla nowych umów na okres od II kwartału 2022 r. do końca I kwartału 2023 r. była jeszcze wyższa i wynosiła 5945 dolarów za 40-stopową jednostkę.

To ogromny wzrost, który sprawił, że ceny osiągnęły najwyższy poziom w historii. Kontrakty w tej branży zawierane są zazwyczaj na okres całego roku, od początku kwietnia do końca marca następnego roku. W związku z rosnącymi kosztami energii i ogólnie silnym ostatnio rynkiem frachtu morskiego, spedytorzy mogliby spodziewać się pewnych trudności przy stole negocjacyjnym. Jednak dla wielu z nich będzie to ból nie do zniesienia – powiedział Patrik Berglund, dyrektor generalny Xeneta.

Jak zauważa Berglund, spedytorzy, którzy chcą uniknąć wzrostu cen, mogą przejść na tańsze kontrakty trzymiesięczne (obecnie około 2000 dolarów za kontener) lub stawki spot, które nadal wydają się oferować lepszą wartość.

Czytaj też: Światowy handel bije rekordy i powoduje ogromny wzrost cen frachtu

Stawki spotowe niższe

Aktualne stawki spotowe są przeważnie płaskie i wynoszą 5050 dolarów, co oznacza, że są o prawie 900 dolarów niższe niż średnia dla kontraktów długoterminowych z ostatnich trzech miesięcy. Analiza przeprowadzona przez firmę Xeneta pokazuje, że stawki spot nigdy nie osiągnęły tak wysokiego poziomu jak koszty długoterminowe, co stwarza możliwości dla spedytorów, którzy są wystarczająco sprawni, aby udoskonalać strategie „w biegu”.

Według Xeneta, zarówno długo-, jak i krótkoterminowe ceny są znacznie wyższe dla kontenerów chłodniczych niż dla kontenerów suchych, przy czym te pierwsze są droższe o 4300 dolarów w przypadku kontraktów długoterminowych, podczas gdy ceny spotowe zapewniają premię w wysokości 3850 dolarów dla kontenerów chłodniczych na dzień. W szerszej perspektywie rynkowej, o tej porze roku różnica pomiędzy kontenerami suchymi a chłodniczymi wynosiła 2500 dolarów zarówno na rynku długo-, jak i krótkoterminowym.

Czytaj też: Szoki podażowe ustają. Tanieją chipy, fracht, materiały i surowce

Wojna na Ukrainie powoduje wzrost stawek frachtowych i opóźnienia

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button