FM Logistic
LotniczyTransport

Turbośmigłowy samolot hybrydowy ATR EVO staje się rzeczywistością

Francusko-włoskie konsorcjum ATR planuje wprowadzenie jednostki, która będzie korzystała z najnowszych osiągnięć technologicznych. Będzie to turbośmigłowy samolot hybrydowo-elektryczny EVO, który będzie w pełni kompatybilny ze zrównoważonymi paliwami lotniczymi (SAF). Maszyny mogą wejść na rynek do 2030 roku.

ATR EVO, pierwszy turbośmigłowy samolot hybrydowo-elektryczny zyska na popularności?

ATR to konsorcjum, które na co dzień produkuje samoloty regionalne ATR 42 i ATR 72, które zdobyły uznanie takich przewoźników jak American Eagle Airlines, czy Finnair. Nowa konstrukcja będzie oparta na hybrydowym rozwiązaniu. Z jednej strony jednostka będzie posiadała dwa silniki opierające się w 100% na paliwie ekologicznym SAF, a z drugiej będzie ona zasilana elektrycznie.

Jest to możliwe, ponieważ twórcy planują zainstalowanie hybrydowej elektryfikacji z akumulatorami i silnikiem elektrycznym. Ten z kolei wspomoże konwencjonalne turbiny gazowe podczas startu i wznoszenia.

Czytaj również: Siemens dostarczy do Bawarii pociąg napędzany wodorem

Samolot będzie posiadał ciche ośmiołopatowe śmigła oraz zmodernizowane systemy bezpieczeństwa, takie jak elektryczny zamiast mechanicznego system odladzania. Na dodatek kabina zostanie wyprodukowana z lekkich materiałów, dzięki czemu samolot będzie znacznie lżejszy od konkurencyjnych maszyn. Dzięki temu zużycia paliwa będzie niższe aż o 20%, co w połączeniu z hybrydowym napędem daje obraz maszyny wydajnej i energooszczędnej.

Jak stwierdził Stefano Bortoli, Dyrektor Generalny ATR:

Nasza następna generacja samolotów będzie krokiem naprzód w dziedzinie odpowiedzialnego latania dzięki kolejnym innowacjom. Kluczowe korzyści to 20-procentowa ogólna poprawa paliwa i 100-procentowa zgodność z systemem SAF.

Przy zastosowaniu 100-procentowego SAF emisja jest bliska zeru.

Czytaj również: Cena aluminium bije rekordy, a nikiel dalej szybko drożeje

Fabrice Vautier, Senior Vice President Commercial w ATR, podkreśla ekonomikę EVO:

ATR EVO będzie jeszcze bardziej paliwooszczędny, z dwucyfrowymi oszczędnościami kosztów operacyjnych. Będą one osiągnięte dzięki niższemu zużyciu paliwa o 20%, a także niższym całkowitym kosztom utrzymania. To będzie wynosiło nawet 20%.

Samoloty ATR EVO mają wejść do użytku połączeń regionalnych już do 2030 roku. Ich koszt na razie nie jest znany.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button