Według raportu Statista Mobility Market Outlook najwięcej CO₂ emitują pick-upy, jednak za wzrost emisji odpowiada również rosnąca popularność SUV-ów. Jaki samochód emituje najwięcej? Jakie działania podejmuje UE, aby ograniczyć emisyjność?
Jaki samochód emituje najwięcej?
Eksperci przeprowadzali badania dotyczące emisji dwutlenku węgla na dystansie 15 tys. km w styczniu 2022 roku. Na podstawie zebranych danych oszacowano średnią emisyjność samochodów pasażerskich w zależności od typu pojazdu. Podczas analizy wyników stwierdzono, że jeden mały samochód emituje rocznie o 2040 kilogramów mniej CO₂ niż pickup. Segment małych samochodów obejmuje pojazdy osobowe klasy ekonomicznej o średniej powierzchni około 3,7 m2 i średniej masie około 1200 kg.
Najwięcej CO₂ emitują pick-upy. Przewiduje się, że przychody w segmencie rynku pickupów wyniosą 117 000 mln USD w 2022 roku. Co więcej, z perspektywy międzynarodowej wynika, że najwięcej przychodów zostanie wygenerowanych w Stanach Zjednoczonych (86 210 mln USD w 2022 roku).
Na drugim miejscu, pod względem emisji, pozostają SUV-y. Według raportu Statista Mobility Market Outlook popularność SUV-ów rośnie od lat 90. XX wieku. Obecnie najlepiej sprzedającym się SUV-em jest Toyota RAV 4 (dane na 2020 rok). Od 2010 roku liczba samochodów w tym segmencie wzrosła niemal sześciokrotnie. Według danych rosnąca popularność SUV-ów zagraża środowisku, z uwagi na wysoki poziom emisji CO₂. W Niemczech w 2021 roku większość nowych zarejestrowanych samochodów stanowiły samochody z tego segmentu.
Zobacz także: Administracja Bidena chce zmienić normy emisji spalin dla ciężarówek
Zobacz także: Według ONZ wciąż można zatrzymać zmiany klimatyczne. 5 wskazówek dla rządów
UE wprowadza nowe rygorystyczne ograniczenia
Z uwagi na rosnącą emisyjność, Unia Europejska wprowadziła nowe ograniczenia dla kierowców samochodów spalinowych. Od 2021 roku limity emisji nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w gamie poszczególnych producentów wynoszą 95 g CO₂/km. Wymogi mają wywierać presję na korporacje motoryzacyjne odnośnie produkcji samochodów o mniejszym spalaniu. Trend sprzedaży bardziej paliwooszczędnych pojazdów o niższej emisji CO₂ jest coraz bardziej widoczny, pomimo utrzymującej się mody na samochody typu SUV.
Jeśli producenci nie dostosują się do nowych wymagań, zostaną obciążeni karami finansowymi. Od 2030 roku limit zostanie obniżony do 61,75 g/km.
Znajdziesz nas w Google NewsKE otwiera nowe laboratoria. W planach badanie emisji samochodowych