
Brazylijska wytwórnia lotnicza Embraer uruchomiła nowy program frachtowy, dzięki któremu branża przewozów towarowych zyska na wielkości poprzez wykorzystanie E-Jet.
Nowy program frachtowy już w 2024
Firma Embraer wyjaśnia, że uruchomiła nowy program frachtowy w odpowiedzi na gwałtowny rozwój handlu elektronicznego i zwiększone zapotrzebowanie na pojemność ładunkową, zwłaszcza na mniejszych rynkach. Embraer opracowała program przekształcania używanych wcześniej E190 i E195 z samolotów pasażerskich na frachtowce. Pierwsze dostawy planowane są na 2024 rok.
Zamiast prostych procedur szybkiej wymiany, w ramach których z kabin pasażerskich usuwane są fotele, frachtowce E-Jet posiadają modyfikacje strukturalne. Usunięto schowki nad głowami, zainstalowano nowe systemy wykrywania dymu i gaszenia ognia, wzmocniono podłogę głównego pokładu i zamontowano system obsługi ładunku, a także dodano nowe przednie drzwi ładunkowe.
Tym, co naprawdę sprawia, że frachtowce E-Jet są atrakcyjne, jest ich zdolność do oferowania zoptymalizowanych konfiguracji załadunku. Przewoźnicy ładunków mogą zmaksymalizować wydajność, lepiej dopasowując pojemność przewozową do popytu. Frachtowce oferują większą częstotliwość lotów i lepszą ekonomikę operacyjną na mniejszych rynkach, w porównaniu z większymi samolotami.
Czytaj też: Rosyjskie linie lotnicze rezygnują z Boeingów. Boją się katastrofy
Zasięg i ładowność frachtowców E-Jet
Jak dużo mogą przewozić frachtowce E-Jet? Firma informuje, że łącząc ładunek masowy pod podłogą i na pokładzie głównym, maksymalna strukturalna ładowność brutto wynosi 13 150 kg dla E190F i 14 300 kg dla E195F. Biorąc pod uwagę typowe zagęszczenie ładunków w handlu elektronicznym i pokład główny skonfigurowany z ULD, masy netto również są imponujące: 10 709 kg dla E190F i 12 298 kg dla E195F. Zasięg i ładowność modelu E195F są podobne do modelu B737-300SF, ale E195F spala mniej paliwa, emituje mniej zanieczyszczeń oraz ma niższe koszty konserwacji i operacyjne.
Nowy program frachtowy to kolejny przykład innowacyjnego rozwiązania dla pojawiających się możliwości rynkowych. Firmy wprowadzają koncepcję odpowiedniego rozmiaru do przemysłu towarowego, wykorzystując lukę między samolotami turbośmigłowymi a większymi frachtowcami wąskokadłubowymi.
Towarowe linie lotnicze mogą teraz umieścić frachtowce E190F i E195F o odpowiedniej przepustowości na właściwych trasach, z odpowiednią częstotliwością i przy odpowiedniej ekonomice. Co więcej, linie lotnicze mogą teraz uzyskać dostęp do nowych, mniejszych rynków, wykorzystując jednocześnie swoje większe samoloty na trasach, na których są one bardziej ekonomiczne.
Czytaj też: W stolicy krew będzie dostarczana dronami! Przełomowa decyzja ULC