DrogowyTransport

Wiemy ile osób zginęło na europejskich drogach! Dane są zatrważające!

Aż 52% ofiar śmiertelnych odnotowano w przypadku wypadków drogowych na obszarach wiejskich

Komisja Europejska opublikowała wstępne dane dotyczące wypadków drogowych w krajach Unii Europejskiej. Wiemy już ile osób zginęło na europejskich drogach i niestety wiadomości nie są optymistyczne. W ubiegłym roku na europejskich drogach zginęło około 20 400 osób. Komisja zaznacza, że liczba ofiar śmiertelnych na europejskich drogach zmniejszyła się tylko w przypadku kilku krajów.

Ile osób zginęło na europejskich drogach? Wciąż za dużo

Od 2019 roku liczba ofiar śmiertelnych pozostaje niemal niezmieniona w Hiszpanii, Francji i Włoszech, podczas gdy wzrosła w Irlandii, Holandii, Szwecji, na Łotwie i Słowacji. Z kolei w Belgii, Czechach, Danii, na Węgrzech i w Polsce w ciągu ostatnich czterech lat utrzymuje się malejąca tendencja.

Czytaj też: Elektryczne dostawczaki i ciężarówki podbiją polskie drogi?

Wiemy też ile osób zginęło na europejskich drogach w podziale na drogi miejskie i wiejskie. Aż 52% ofiar śmiertelnych odnotowano w przypadku wypadków drogowych na obszarach wiejskich, w porównaniu do 38% na obszarach miejskich i 9% na autostradach. Grupa użytkowników dróg, której liczba ofiar w ostatniej dekadzie nie uległa istotnemu zmniejszeniu, to rowerzyści. Raport wskazuje, że przyczyną takiego stanu rzeczy są brak odpowiedniej infrastruktury i niebezpieczne zachowanie wszystkich użytkowników dróg.

Pojazdy ciężarowe najczęściej powodują wypadki 

Najczęściej w wypadkach śmiertelnych na drogach wiejskich brały udział pojazdy przemysłowe o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, powodując śmierć 415 osób. Większość z nich (178) zginęła w wypadkach z udziałem pojazdów ciężarowych, a 159 w wypadkach, które nie miały związku z innymi pojazdami. Na obszarach miejskich w wypadkach z udziałem pojazdów przemysłowych zginęło 37 osób, z których 25 w zdarzeniach niezwiązanych z innymi pojazdami.

Tabela wskaźników wypadków śmiertelnych

Kraj Współczynnik na milion (2023) Zmiana 2023 vs 2022 Zmiana 2023 vs 2019 Zmiana 2023 vs średnia 2017-19
Rumunia 81 -5% -17% -18%
Bułgaria 82 -1% -16% -18%
Łotwa 76 27% 9% 4%
Litwa 56 33% -14% -13%
Polska 52 0% -35% -34%
Słowacja 52 5% 4% 4%
Włochy 52 -2% -2% -6%
Węgry 49 -12% -22% -24%
Francja 48 -3% -2% -4%
Czechy 46 -5% -19% -18%
Belgia 43 -6% -22% -19%
Estonia 43 20% 13% 6%
Austria 43 7% -5% -4%
Luksemburg 39 -28% 18% -6%
Słowenia 39 -4% -20% -17%
Cypr 37 -8% -35% -34%
Hiszpania 36 0% -1% -3%
Irlandia 35 19% 31% 29%
Holandia 35 -6%

Czytaj też: Pierwszeństwo dla wchodzących na pasy działa świetnie. O 40% mniej zabitych

Wypadki drogowe stanowią istotne wyzwanie dla bezpieczeństwa publicznego w Europie, a Polska nie jest wyjątkiem w tym kontekście. Statystyki wypadków drogowych w Europie odzwierciedlają zarówno postępy, jak i wyzwania, z którymi społeczeństwa muszą się zmierzyć.

W Polsce, programy bezpieczeństwa drogowego obejmują kampanie informacyjne, wzmożone patrole policyjne oraz modernizację infrastruktury drogowej. Pomimo tych działań, nadal istnieje potrzeba skoncentrowanych wysiłków na poprawę postaw kierowców, pieszych i wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Nie bójmy się latać! Wypadki lotnicze zdarzają się coraz rzadziej

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button