Komisja Europejska opublikowała wstępne dane dotyczące wypadków drogowych w krajach Unii Europejskiej. Wiemy już ile osób zginęło na europejskich drogach i niestety wiadomości nie są optymistyczne. W ubiegłym roku na europejskich drogach zginęło około 20 400 osób. Komisja zaznacza, że liczba ofiar śmiertelnych na europejskich drogach zmniejszyła się tylko w przypadku kilku krajów.
Ile osób zginęło na europejskich drogach? Wciąż za dużo
Od 2019 roku liczba ofiar śmiertelnych pozostaje niemal niezmieniona w Hiszpanii, Francji i Włoszech, podczas gdy wzrosła w Irlandii, Holandii, Szwecji, na Łotwie i Słowacji. Z kolei w Belgii, Czechach, Danii, na Węgrzech i w Polsce w ciągu ostatnich czterech lat utrzymuje się malejąca tendencja.
Czytaj też: Elektryczne dostawczaki i ciężarówki podbiją polskie drogi?
Wiemy też ile osób zginęło na europejskich drogach w podziale na drogi miejskie i wiejskie. Aż 52% ofiar śmiertelnych odnotowano w przypadku wypadków drogowych na obszarach wiejskich, w porównaniu do 38% na obszarach miejskich i 9% na autostradach. Grupa użytkowników dróg, której liczba ofiar w ostatniej dekadzie nie uległa istotnemu zmniejszeniu, to rowerzyści. Raport wskazuje, że przyczyną takiego stanu rzeczy są brak odpowiedniej infrastruktury i niebezpieczne zachowanie wszystkich użytkowników dróg.
Pojazdy ciężarowe najczęściej powodują wypadki
Najczęściej w wypadkach śmiertelnych na drogach wiejskich brały udział pojazdy przemysłowe o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, powodując śmierć 415 osób. Większość z nich (178) zginęła w wypadkach z udziałem pojazdów ciężarowych, a 159 w wypadkach, które nie miały związku z innymi pojazdami. Na obszarach miejskich w wypadkach z udziałem pojazdów przemysłowych zginęło 37 osób, z których 25 w zdarzeniach niezwiązanych z innymi pojazdami.
Tabela wskaźników wypadków śmiertelnych
Kraj | Współczynnik na milion (2023) | Zmiana 2023 vs 2022 | Zmiana 2023 vs 2019 | Zmiana 2023 vs średnia 2017-19 |
Rumunia | 81 | -5% | -17% | -18% |
Bułgaria | 82 | -1% | -16% | -18% |
Łotwa | 76 | 27% | 9% | 4% |
Litwa | 56 | 33% | -14% | -13% |
Polska | 52 | 0% | -35% | -34% |
Słowacja | 52 | 5% | 4% | 4% |
Włochy | 52 | -2% | -2% | -6% |
Węgry | 49 | -12% | -22% | -24% |
Francja | 48 | -3% | -2% | -4% |
Czechy | 46 | -5% | -19% | -18% |
Belgia | 43 | -6% | -22% | -19% |
Estonia | 43 | 20% | 13% | 6% |
Austria | 43 | 7% | -5% | -4% |
Luksemburg | 39 | -28% | 18% | -6% |
Słowenia | 39 | -4% | -20% | -17% |
Cypr | 37 | -8% | -35% | -34% |
Hiszpania | 36 | 0% | -1% | -3% |
Irlandia | 35 | 19% | 31% | 29% |
Holandia | 35 | -6% |
Czytaj też: Pierwszeństwo dla wchodzących na pasy działa świetnie. O 40% mniej zabitych
Wypadki drogowe stanowią istotne wyzwanie dla bezpieczeństwa publicznego w Europie, a Polska nie jest wyjątkiem w tym kontekście. Statystyki wypadków drogowych w Europie odzwierciedlają zarówno postępy, jak i wyzwania, z którymi społeczeństwa muszą się zmierzyć.
W Polsce, programy bezpieczeństwa drogowego obejmują kampanie informacyjne, wzmożone patrole policyjne oraz modernizację infrastruktury drogowej. Pomimo tych działań, nadal istnieje potrzeba skoncentrowanych wysiłków na poprawę postaw kierowców, pieszych i wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Znajdziesz nas w Google NewsNie bójmy się latać! Wypadki lotnicze zdarzają się coraz rzadziej