Według danych Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Lotniczego (BDL), w ubiegłym roku w wypadkach z udziałem samolotów pasażerskich na całym świecie zginęło 80 osób. Jak poinformowało stowarzyszenie, wypadki lotnicze zdarzają się coraz rzadziej, bowiem był to drugi najniższy poziom od 1970 roku.
Wypadki lotnicze coraz rzadszym zjawiskiem
Według BDL, analizowane wypadki lotnicze dotyczyły wyłącznie samolotów pasażerskich. W przewozach lotniczych cargo nie odnotowano żadnych ofiar śmiertelnych w ubiegłym roku. Do statystyki wliczają się samoloty o pojemności co najmniej 14 miejsc. Brak jest danych dotyczących wypadków z udziałem mniejszych maszyn. Wypadki wojskowych samolotów również nie są uwzględniane.
Czytaj też: Turystyka: W czasie pandemii najwięcej miejsc noclegowych w UE ubyło w Grecji i… Polsce
Jak informuje portal Aero, prognozy Organizacji Lotnictwa Cywilnego ONZ (ICAO) wskazują, że w ubiegłym roku na całym świecie przewieziono łącznie 4,6 miliarda pasażerów. Oznaczałoby to 14-krotne zwiększenie liczby pasażerów w porównaniu do roku 1970. Loty stały się zatem znacznie bezpieczniejsze. Jeszcze w latach 90. liczba osób ginących w wypadkach lotniczych w większości lat przekraczała 1000.
Według informacji stowarzyszenia, większość osób zginęła na początku stycznia 2023 roku w wyniku katastrofy samolotu pasażerskiego ATR 72-500. Samolot uległ wypadkowi na lotnisku Pakhora International w Nepalu. Zginęło 72 pasażerów, w tym czterech członków załogi.
Tragiczna katastrofa lotnicza w Nepalu
Kilka dni temu eksperci podali oficjalne przyczyny wypadku. Eksperci uznali oficjalnie, że katastrofa lotnicza w Nepalu była efektem błędu pilotów. Jak wynika z końcowego raportu państwowej komisji śledczej, piloci przypadkowo aktywowali niewłaściwą dźwignię, co spowodowało wyłączenie mocy w obu silnikach.
Czytaj też: Kardynalny błąd! Poznaliśmy przyczynę katastrofy w Nepalu
Jak informuje portal Aero, oba silniki samolotu były w tzw. trybie Feather, co ostatecznie spowodowało katastrofę. W trybie Feather jednostka napędowa maszyny jest wyłączana podczas lotu. Zazwyczaj tylko jeden silnik jest przełączany w ten tryb i tylko wtedy, gdy ulegnie awarii, ponieważ w tym przypadku generuje niewielki opór powietrza. Eksperci dodali, że duża rolę w tej tragedii odegrały również niewłaściwy przegląd i niewystarczające przeszkolenie pilotów.
W Nepalu dochodzi do wielu katastrof lotniczych, częściowo z powodu gwałtownych zmian warunków atmosferycznych. Unia Europejska krytykuje także niewystarczający nadzór bezpieczeństwa ze strony nepalskich organów lotnictwa. Yeti Airlines jest na czarnej liście UE ze względu na łamanie zasad bezpieczeństwa.
Znajdziesz nas w Google NewsKatastrofa samolotu Japan Airlines na lotnisku w Tokio! [WIDEO]