
Fińskie Narodowe Koleje VR Group przejmują MTR Express (MTRX) i planują od maja obsługiwać pociągi pasażerskie między Sztokholmem a Göteborgiem. VR twierdzi, że obsługa tych połączeń jest dochodowa.
Fińskie koleje przejmują MTR
Proces przejęcia, ogłoszony niedawno, oczekuje na zatwierdzenie szwedzkich władz, co Finowie prawdopodobnie uzyskają do końca maja. Fińskie koleje przejmują MTR Express, a firma DNB Markets działa jako doradca finansowy MTR Nordic, zaś Cederquist jako doradca prawny.
Jak informuje portal IHO, dyrektor generalna MTR Nordic, Caroline Åstrand, powiedziała, że MTRX zostało uruchomione z przekonaniem, że można zapewnić szwedzkim pasażerom kolejowym jeszcze lepsze doświadczenia podróżowania, co udowodniono wielokrotnie przez ostatnie dziewięć lat. Sprzedaż tego segmentu odpowiada ogólnym celom biznesowym, czyli rozwojowi MTRX.
Czytaj też: Szwajcarzy zamawiają kolejne Stadlery. Pojadą do Włoch
MTR Nordic, spółka-córka szwedzkiego przewoźnika MTRX, rozpoczęła eksploatację pociągów na otwartym rynku w 2015 roku. Ich usługi są dostępne osiemnaście razy dziennie, wykorzystując sześć pociągów elektrycznych z serii X74 Stadler Flirt. Firma zatrudnia 120 pracowników.
Torstaina 15.2. ajamme valtaosan kaukoliikenteen vuoroista. Osalla reiteistä on harvennettuja vuorovälejä ja osa vuoroista korvataan linja-autolla. Yöjunat, kiskobussit sekä kaikki HSL-alueen ja VR:n lähiliikennevuorot ajamme normaalisti. Lue lisää täältä: https://t.co/qSW0YaWfdL pic.twitter.com/Yy2Cj0Q3G1
— VR matkalla (@VRmatkalla) February 14, 2024
Dochodowa obsługa połączeń
VR twierdzi, że obsługa tych połączeń jest dochodowa. MTRX posiada 30% udziału w rynku na 455-kilometrowej trasie, generując w 2022 roku przychody w wysokości 350 milionów koron szwedzkich (około 134,75 mln zł).
Jak informuje portal IHO, prezes VR, Elisa Markula, uważa, że przejęcie umacnia konkurencyjność istniejącego segmentu biznesowego firmy zarówno w Szwecji, jak i w Finlandii, tworząc jeszcze lepszą ofertę. Finowie wcześniej przejęli umowę na regionalne przewozy kolejowe w Szwecji od Arrivy w 2022 roku i weszli w dalekobieżny rynek pasażerski kraju poprzez przejęcie MTR Express.
Czytaj też: Bezrobocie w Europie – Szwecja przebije Grecję? To wygląda na kwestię czasu
W Szwecji rynkowe połączenia kolejowe są bardzo popularne, a liczba pasażerów jest około dwukrotnie większa niż w Finlandii. Udział transportu kolejowego w modalnym jest również dwukrotnie większy. VR skorzystałyby z doświadczenia MTRX na konkurencyjnym rynku dalekobieżnych przewozów pasażerskich, wzmacniając swoją pozycję, gdy rynek krajowy w Finlandii również się otwiera.
Przewoźnik rozszerza sieć transportu. Połączy północ z południem