Straż Ochrony Kolei i ośrodek badawczo-rozwojowy IDEAS NCBR zawiązały sojusz, formalizując współpracę w dziedzinie zastosowań AI na polskiej kolei. Celem porozumienia jest stworzenie innowacyjnych narzędzi mających na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej. Poprzez skuteczniejsze wykrywanie sprawców wykroczeń i przestępstw, PKP planuje zminimalizować utrudnienia w normalnym funkcjonowaniu pociągów.
Straż Ochrony Kolei poprawi skuteczność przy pomocy AI
Straż Ochrony Kolei, skupiająca ponad 3 tysiące funkcjonariuszy, pełni nadzór nad rozległą siecią kolejową o długości około 19 tysięcy kilometrów. W minionym roku odnotowano blisko 7400 przypadków przestępstw i wykroczeń na obszarze kolejowym, w tym kradzieży sieci trakcyjnej.
Teraz Straż Ochrony Kolei i ośrodek badawczo-rozwojowy IDEAS NCBR zawiązały sojusz, formalizując współpracę w dziedzinie zastosowań AI na polskiej kolei. Opracowane przez naukowców z IDEAS NCBR rozwiązania mają na celu wspieranie funkcjonariuszy SOK w skuteczniejszym zwalczaniu tych zagrożeń.
Czytaj też: PKP PLK i Alstom nawiązują współpracę! Podpisano ważną umowę
AI Shield to oprogramowanie opracowane przez zespół badaczy z IDEAS NCBR, oparte na zaawansowanych algorytmach sztucznej inteligencji. Współpraca będzie opierać się na analizie danych dostarczonych przez Straż Ochrony Kolei. Naukowcy z IDEAS NCBR skupią się na optymalizacji wykorzystania zasobów SOK, w tym patroli zmotoryzowanych, pieszych i mieszanych, przy wykorzystaniu dostępnych środków ochrony.
Sztuczna inteligencja zapobiegnie przestępstwom?
System AI Shield nie tylko ma wspomagać działania prewencyjne, ale również zwiększać skuteczność w identyfikowaniu sprawców wykroczeń i przestępstw na linii kolejowej. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, możliwe będą bardziej efektywne środki prewencyjne, co pozwoli na minimalizację ryzyka kradzieży sieci trakcyjnej, bez konieczności zwiększania liczby patroli. W rezultacie przyczyni się to do podniesienia poziomu bezpieczeństwa oraz ograniczenia zakłóceń w ruchu pociągów.
Sztuczna inteligencja ma na celu wspieranie funkcjonariuszy, a nie ich zastępowanie w codziennej służbie. Dzięki algorytmom możliwe jest szybkie znalezienie optymalnych rozwiązań w konkretnej sytuacji, wykorzystując dostępne zasoby ochrony. Przykładowo, może to obejmować podejmowanie odpowiednich działań na obszarze kolejowym, gdzie liczba funkcjonariuszy jest ograniczona.
Czytaj też: Inflacja w Polsce mocno spadła. Ekonomiści w szoku
Służby monitorujące infrastrukturę krytyczną działają przy ograniczonych zasobach, a ludzkie decyzje mogą stawać się rutynowe i łatwo przewidywalne dla potencjalnych sprawców przestępstw. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji nie podlegają takim ograniczeniom poznawczym. Sztuczna inteligencja może generować nieprzewidywalne plany obronne, co utrudnia potencjalnym atakującym skuteczne działania.
Intercity już planuje nowe kontrakty. Szykuje się rekordowy rok?