W połowie przyszłego roku Deutsche Bahn planuje wystąpić do państwa o środki finansowe na nowy tunel Krušnohorský, który połączy Niemcy z Czechami. DB zdecydował się na koncepcję pojedynczego, dłuższego tunelu, zamiast dwóch krótszych.
Nowy tunel Krušnohorský połączy Niemcy z Czechami
Nowy tunel kolejowy Krušnohorský, który połączy Niemcy z Czechami, będzie częścią szybkiego połączenia Praga – Drezno, ostatecznie będzie kilka kilometrów dłuższy niż pierwotnie planowano. Po roku analiz Deutsche Bahn zdecydowało się poprzeć nową wersję projektu, która zakłada budowę 30,4-kilometrowego tunelu, zamiast dwóch o długości 2,5 i 27 km. Jak informuje portal Zdopravy, koncepcja pojedynczego dłuższego tunelu zaczęła być rozważana w zeszłym roku. Jak przekazało DB w swoim komunikacie prasowym, wariant dłuższego tunelu jest najlepszym rozwiązaniem zarówno pod względem środowiskowym, jak i z perspektywy transportu, technologii i ekonomii.
Trasa wymaga absolutnego priorytetu. Decyzją o wyborze wersji dłuższego tunelu osiągnęliśmy kolejny kamień milowy – powiedział Martin Dulig, minister gospodarki, pracy i transportu Saksonii.
Czytaj też: Tunel w Świnoujściu otwarty! A politycy już się kłócą…
Jeden zamiast dwóch
Częścią projektu budowy tunelu jest również rozbudowa trasy między Dreznem a Heidenau. Planowane jest wybudowanie 46 kilometrów nowych torów, 90 nowych zwrotnic i nowego sprzętu zabezpieczającego. DB planuje konsultacje z mieszkańcami okolicznych terenów i zakłada, że w połowie przyszłego roku przedstawi dokumentację niemieckiemu parlamentowi, aby ten zdecydował o finansowaniu. Niemiecka strona udostępnia informacje na temat tunelu na specjalnych stronach internetowych.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Zgodnie z wcześniejszymi umowami oba kraje mają uczestniczyć w finansowaniu tunelu w zależności od tego, przez jaką część ich terytorium będzie przechodził. Z tego względu Niemcy mają ponieść większość kosztów budowy. Jak informuje portal Zdopravy, tunel kolejowy Krušnohorský miał umożliwiać maksymalną prędkość 230 km/h, również dlatego, że miały nim jeździć pociągi towarowe. Z powodu hałasu miały one całkowicie zniknąć z doliny Łaby. Jednak obecnie zakłada się maksymalną prędkość 200 km/h dla obu rodzajów pociągów. W przypadku tunelu planuje się rozpoczęcie budowy najwcześniej w 2028 roku, a jej zakończenie w 2038 roku.
Znajdziesz nas w Google NewsAlpejski tunel poważnie uszkodzony! Przejazd zamknięty na rok!
Jeden komentarz