DrogowyTransport

Austria i Niemcy wprowadzą opłaty za emisje. W Polsce też będą?

Zgodnie z dyrektywą Eurovignette, w obliczeniach dotyczących opłat drogowych uwzględniana musi być również emisja CO2

Niemcy i Austria stają na czele inicjatywy, której celem jest wprowadzenie opłaty drogowej za emisje dwutlenku węgla, generowane przez pojazdy przewoźników. Jak podkreślają eksperci z Eurowag, firmy dostarczającej kompleksowe rozwiązania dla branży transportowej w Europie, aby obniżyć koszty transportu, spedytorzy będą zobligowani dostarczyć niezbędne dane umożliwiające obliczenie emisji CO2.

Opłaty za emisje w Niemczech i Austrii

Nadchodzące zmiany związane są z unijną dyrektywą, która przewiduje klasyfikację ciężarówek na podstawie emisji dwutlenku węgla, skutkując różnymi stawkami opłat. Im niższa klasa emisji, tym opłaty drogowe za emisje będą wyższe. Nowe regulacje będą obowiązywać od 1 grudnia w Niemczech i od 1 stycznia w Austrii. Pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, mają obowiązek wdrożenia dyrektywy Eurovignette do marca 2025 roku.

Aby uzyskać wyższą klasę CO2, a tym samym płacić mniej, należy jak najszybciej przekazać swojemu dostawcy usług płatniczych wszelkie wymagane informacje dotyczące pojazdu. Jeśli tego nie zrobimy, automatycznie zostaniemy przypisani do klasy 1, a to oznacza opłaty wyższe o ok. 70-80%. Nasi klienci, korzystający z rozwiązania płatniczego EVA, mogą zaktualizować dane na swoim koncie, w portalu klienta – wyjaśnia Ferdinand Butaš, Dyrektor Produktu ds. Opłat w Eurowag.

Czytaj też: Niemiecka firma stawia na ciężarówki wodorowe. Kupuje kolejne pojazdy 

Do tej pory, przy ustalaniu opłat w krajach Unii Europejskiej, brano pod uwagę kategorię emisji silnika zgodnie z normami EURO, które uwzględniają różne czynniki, takie jak tlenki azotu, węglowodory, tlenek węgla i pyły stałe. Jednakże, zgodnie z dyrektywą Eurovignette, emisja dwutlenku węgla (CO2) również musi być uwzględniana w obliczeniach dotyczących opłat drogowych.

Warunki decydujące o tym, które pojazdy zostaną zakwalifikowane do niższej stawki opłat, są jasno określone. Wszystkie pojazdy z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji przed 1 lipca 2019 są automatycznie klasyfikowane do klasy 1 emisji CO2. Dla pojazdów z silnikiem spalinowym i datą pierwszej rejestracji po 1 lipca 2019 potrzebne będą dodatkowe parametry. Obejmują one klasę pojazdu, konfigurację osi kół, technicznie dopuszczalną masę całkowitą pod obciążeniem, grupę pojazdów, kabinę sypialną, znamionową moc silnika w kW, emisję CO2 w gCO2/tkm, datę pierwszej rejestracji oraz konfigurację podwozia. Wszystkie pojazdy o zerowej emisji, czyli np. wodorowe, elektryczne lub wodorowo-elektryczne zawsze znajdą się w piątej, najwyższej klasie emisji – dodaje Ferdinand Butaš.

Nowe wymagania w niemieckim systemie opłat

Wszystkie niezbędne informacje do sklasyfikowania pojazdu można odnaleźć w Certyfikacie Zgodności (CoC), Customer Information File (CIF) lub w karcie technicznej pojazdu. W przypadku braku tych dokumentów, jedyną opcją jest skontaktowanie się z producentem w celu ponownego ich uzyskania. Czas oczekiwania i potencjalne opłaty będą zróżnicowane w zależności od konkretnego kraju. Konieczne będzie ręczne wprowadzenie danych do platformy lub systemu dostawcy usług związanego z opłatami drogowymi.

Czytaj też: U sąsiadów inflacja poniżej 4%! Inflacja w Niemczech szybko spada

Kolejną nowością w niemieckim systemie opłat będzie wymaganie aktualizacji informacji dotyczących wagi pojazdu dla wszystkich firm transportowych. Do tej pory opłaty były obliczane na podstawie maksymalnej dopuszczalnej masy pojazdu (z karty homologacji technicznej oznaczonej jako F.2), jednak po wprowadzonych zmianach konieczne będzie podanie maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej podczas obciążenia (oznaczonej jako F.1). Szacuje się, że ta konieczna aktualizacja dotyczy aż 55 000 pojazdów obsługiwanych przez klientów firmy Eurowag.

Zachęcamy spedytorów do spełnienia obowiązku aktualizacji danych pojazdu w terminie. Wprowadzenie informacji o masie F.1 pomoże w Niemczech uniknąć możliwego mandatu. Jako Eurowag chcemy wspierać naszych klientów w procesie dostosowania się do nowych przepisów, a także przejścia do bardziej ekologicznej i efektywnej mobilności – podsumowuje Ferdinand Butaš.

UE zmieniła system opłat dla ciężarówek! Koszty będą gigantyczne!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

3 Komentarze

  1. Dobrze, ze UE sama sie podkopuje i odsłania czym naprawdę jest. W końcu upadnie, a na jej miejsce powstanie nowy związek państw z umowami handlowymi i podatkowymi. I tak w kółko, aż do wojny.

  2. Losie, co za złodziejstwo. Wciąż nażreć sie nie potrafią… Dopiero chyba 2 rewolucja francuska ich zatrzyma…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button