KolejowyTransport

Lokomotywa wodorowa ORLENU już na torach!

ORLEN zakupił od spółki PESA Bydgoszcz nowoczesną lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Równolegle rozpoczęły się jej testy. Przy czym w ramach prowadzonych prób eksploatacyjnych lokomotywa wodorowa już odbyła swój pierwszy przejazd.

Pierwsza, ale na pewno nie ostatnia, lokomotywa wodorowa ORLENU

Lokomotywa wodorowa, którą nabył ORLEN od spółki PESA Bydgoszcz, docelowo ma pracować na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175 kg,  dzięki czemu może ona pracować przez całą dobę. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. Niedawno ruszyły jej testy. Pierwszy przejazd lokomotywy wodorowej odbył się na trasie Gdynia – Hel.

Zobacz także: Całodobowe tankowanie wodorem wkrótce w Poznaniu na stacji ORLEN

Grupa ORLEN zamierza rozwijać swój potencjał wodorowy. Przy czym rynek kolejowy stanowi bardzo atrakcyjny obszar do wdrażania tego paliwa. ORLEN oraz LOTOS Kolej planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku, oraz w innych lokalizacjach. W dłuższym okresie koncern chce poszerzać rynek sprzedaży wodoru oraz zwiększać sieć stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych. Ponadto zgodnie ze strategią przyjętą przez spółkę, Grupa ORLEN już teraz rozwija swoją sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą.

Koncern rozwija gospodarkę wodorową w Polsce

W 2021 roku ORLEN uruchomił pierwszy w Polsce HUB produkcji wodoru jakości automotive. To właśnie z niego od ponad roku dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie, gdzie testowane są autobusy napędzane analizowanym paliwem różnych producentów. Kierowcy w Polsce jeszcze w tym roku będą mogli zatankować wodór do aut na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Ponadto do połowy 2025 roku ORLEN odda do użytkowania kolejne stacje wodorowe w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie.

Zobacz także: PKN ORLEN wybuduje kolejne, ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce

Koncern rozwija rynek paliw alternatywnych nie tylko w Polsce, ale również w innych państwach regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W Czechach wodór można już zatankować na stacjach ORLEN Benzina w Pradze i Litvinovie. W ciągu najbliższych 7 lat sieć Grupy ORLEN będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28. Do tego ORLEN inwestuje w badania związane z paliwem wodorowym. Koncern uruchomił specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku.

Laboratoria te, jako jedyne w Polsce, są w stanie zbadać wszystkie parametry wodoru wymagane dla zasilania ogniw paliwowych w pojazdach. Ponadto ORLEN objął także rolę lidera dwóch Dolin Wodorowych – Mazowieckiej, która powstała w 2022 roku i Bursztynowej, obejmującej województwo pomorskie, która została utworzona w tym roku przez międzynarodowe konsorcjum 11 podmiotów. Projekt Bursztynowej Doliny Wodorowej jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej.

Zobacz także: Akademia H2 zakończona sukcesem!

Transformacja polskiej kolei

Jak podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN, koncern zgodnie z założeniami realizuje zadania biznesowe, które zapewnią spółce długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą one wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe ORLEN przeznacza miliardy złotych. Zakup od PESA Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie pozycji koncernu w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji.

Ponadto Prezes Zarządu ORLEN wskazał, że dzięki tej inwestycji spółka zdobędzie kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Działania ORLENU realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie spółka inwestuje w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą.

Czesi zatankują wodór na stacji paliw ORLEN Benzina!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button