PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

Pakistańskich linii nie stać na paliwo! Przewoźnik odwołuje loty 

Problemy pakistańskiego przewoźnika zmusiły go do ograniczenia liczby lotów

Problemy finansowe Pakistan International Airlines pogłębiają się, a przewoźnik jest zmuszony odwoływać kolejne loty, ponieważ nie stać go na opłacenie rachunków za paliwo lotnicze. Rząd planuje prywatyzację, ale nie wiadomo kiedy do tego dojdzie.

Pakistan International Airlines ma problemy. Linii nie stać na paliwo

Linie Pakistan International Airlines już od jakiegoś czasu znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, a sytuacja jest na tyle poważna, że przewoźnika nie stać na opłacenie rachunków za paliwo lotnicze dla swoich samolotów. Jak informuje portal Simple Flying, linia jest mocno zadłużona wobec Pakistan State Oil (PSO) i chociaż rząd rozważa prywatyzację linii lotniczej, zbliżające się wybory i kłopoty finansowe w kraju mogą utrudnić ten proces.

Jak donoszą lokalne media za pośrednictwem gazety Dawn, problemy pakistańskiego przewoźnika zmusiły go do ograniczenia liczby lotów. Co więcej, linia lotnicza jest bliska całkowitemu zawieszeniu działalności, po odwołaniu ponad 300 lotów w ciągu ostatnich 10 dni.

Przedstawiciel Pakistan State Oil potwierdził w rozmowie z gazetą Profit by Pakistan Today, że flagowy przewoźnik miał limit kredytowy w wysokości 15 miliardów rupii (53,5 miliona dolarów), z czego 14,95 miliarda rupii (53,34 miliona dolarów) zostało już wykorzystane. Stan zadłużenia PIA wobec PSO wynosił na dzień 16 października 2023 roku 26,8 miliarda rupii (95,6 miliona dolarów).

Czytaj też: Flydubai pierwszym przewoźnikiem wracającym do Afganistanu

Analizując harmonogramy lotów w serwisie Flightradar24, Pakistan International Airlines nadal utrzymuje działalność na niektórych trasach, na przykład między międzynarodowym lotniskiem w Islamabadzie (ISB) a lotniskiem w Stambule (IST), a także między ISB, międzynarodowym lotniskiem Jinnah w Karaczi (KHI), międzynarodowym lotniskiem Allama Iqbal w Lahaur (LHE) i międzynarodowym lotniskiem Pearson w Toronto (YYZ).

Niemniej jednak na innych trasach międzynarodowych, na przykład między ISB a międzynarodowym lotniskiem w Szardży (SHJ), linia lotnicza odwołała już trzy loty w ubiegłym tygodniu. Jak dodaje Simple Flying, ponadto od 11 października nie odbywają się żadne loty między międzynarodowym lotniskiem w Multanie (MUX) a SHJ, a na pięć planowanych lotów z międzynarodowego lotniska Bacha Khana w Peszawarze (PEW) do SHJ, odbył się tylko jeden.

Rząd chce prywatyzacji linii lotniczej

Warto zaznaczyć, że ani Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) Stanów Zjednoczonych, ani Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) nie uznały Pakistanu za zatwierdzonego przewoźnika. Program oceny międzynarodowego bezpieczeństwa lotniczego FAA (IASA) nie uwzględnia PakistanuFAA rozpoczęła usuwanie krajów z listy ze względu na brak aktywności od 8 marca 2013 roku – podczas gdy lista upoważnionych przewoźników z krajów trzecich (TCO) EASA nie obejmuje żadnych linii lotniczych z Pakistanu. W czerwcu 2020 roku EASA zakazała PIA operowania lotów do Europy w związku z aferą dotycząca fałszywych licencji pilotów

Tymczasem rząd Pakistanu dąży do prywatyzacji nierentownej linii lotniczej, szukając potencjalnych nabywców, którzy przejmą Pakistan International Airlines (PIA). Jak informuje portal Simple Flying, w połowie września 2023 roku Ministerstwo Prywatyzacji Pakistanu ogłosiło, że odbyło „ważne spotkanie dotyczące PIA w Islamabadzie”, po czym interesariusze „ustalili klarowne terminy dotyczące procesu w celu osiągnięcia celów postawionych przez Premiera i Gabinet”.

Jednakże w Pakistanie zbliża się okres wyborczy, ponieważ prezydent kraju, Arif Alvi, rozwiązał Narodową Izbę Pakistanu w sierpniu. Komisja Wyborcza Pakistanu (ECP) ogłosiła, że wybory odbędą się w styczniu 2024 roku, opóźniając je o około trzy miesiące. To może skomplikować sytuację PIA, ponieważ inwestorzy mogą być niechętni inwestować we flagowego przewoźnika kraju, którego sytuacja polityczna i gospodarcza pogrążona jest w chaosie. Według najnowszego przeglądu Pakistanu przeprowadzonego przez Bank Światowy, zaufanie i aktywność gospodarki kraju „upadły z powodu kontroli importu, okresowych zmian kursu waluty, obniżek zdolności kredytowej i rosnących kosztów obsługi długu”.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Według raportu za pierwsze półrocze 2023 roku, Pakistan International Airlines odnotował stratę netto w wysokości 61,1 miliarda rupii (220,9 miliona dolarów), mimo osiągnięcia dodatniego wyniku operacyjnego w wysokości 11,2 miliarda rupii (40,5 miliarda dolarów). Jak informuje portal Simple Flying, linia zanotowała stratę netto z wyniku zmian kursów walutowych w wysokości 27,4 miliarda rupii (99,1 miliona dolarów).

Hindusi prezentują pierwszego MAX-a I to w nowym malowaniu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button