Autonomiczna flota dostawcza Clevon już jeździ po ulicach Wilna
Sieć sklepów spożywczych IKI oferuje bezpłatne dostawy autonomiczne
Estoński start-up Clevon twierdzi, że dokonał europejskiego przełomu w dziedzinie dostaw autonomicznych. Automatyczna flota dostawcza Clevon porusza się po publicznych drogach Wilna, dostarczając produkty spożywcze mieszkańcom stolicy Litwy.
Autonomiczna flota dostawcza Clevon rozpoczęła dostawy
Roboty dostawcze Clevon rozpoczęły codzienne usługi dostaw komercyjnych w centrum Wilna. Autonomiczna flota dostawcza Clevon obsługuje IKI, dużą sieć supermarketów na Litwie. Zamówienia są zbierane w centralnym sklepie IKI, a następnie dostarczane bezpośrednio do domów klientów. Autonomiczni Robotyczni Dostawcy (ARD) mogą dostarczyć siedem zamówień klientów podczas jednego przejazdu. Jak informuje portal Ecommerce News, roboty posiadają zamknięte komory o różnych rozmiarach, odpowiednie zarówno dla mniejszych, jak i większych zamówień spożywczych online.
Tadas Norušaitis, CEO i współzałożyciel LastMile, twierdzi, że po raz pierwszy w Europie autonomiczne nośniki jeżdżą po ulicach w centrum miasta. Uważa, że roboty stanowią znaczącą przewagę jego firmy w sektorze dostaw.
Klienci otrzymują swoje produkty szybko, nawet w centrum miasta, nawet w godzinach szczytu – wskazuje.
Czytaj też: Autonomiczne ciężarówki Gatik będą wozić kurczaka i kiełbasę
Roboty dobrze radzą sobie nawet w gorszych warunkach
Po zakończeniu programu pilotażowego na przedmieściach i udanym wdrożeniu w dzielnicach Nowe Miasto i Stare Miasto w Wilnie, podjęto decyzję o rozszerzeniu autonomicznych dostaw na inne dzielnice stolicy Litwy. Dotychczasowe doświadczenia wykazały, że roboty potrafią jeździć autonomicznie w różnych warunkach, w tym deszczu, po nieutwardzonych drogach, śniegu i kałużach po deszczu.
Czytaj też: Litwa wybrała Zachód i kapitalizm, Białoruś wybrała Rosję i socjalizm. Teraz dzieli je przepaść
Jak informuje portal Ecommerce News, sieć sklepów spożywczych IKI oferuje bezpłatne dostawy autonomiczne. Po złożeniu zamówienia, klienci otrzymują wiadomość tekstową informującą ich o czasie przyjazdu robota oraz kod do odblokowania jego drzwi. Dla zapewnienia bezpieczeństwa, autonomiczne nośniki poruszają się z maksymalną prędkością 25 km/h. Są wyposażone w kamery o pełnym kącie widzenia i specjalne sensory, a nadzorowane są przez teleoperatorów, którzy monitorują ich jazdę w czasie rzeczywistym.
Autonomiczny transport jest już powszechny w centrach logistycznych, gdzie roboty sortujące przejęły pracę ludzi. Autonomiczne pojazdy dostawcze na ulicach były głównie testowane na niewielką skalę. A przynajmniej do teraz.