Przewoźnicy morscy zamawiają statki na ekologiczny metanol, aby zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych. Przedstawiciele branży twierdzą jednak, że spedytorzy będą potrzebowali kilku lat, aby ilość odnawialnego metanolu sprostała zapotrzebowaniu, a koszty się obniżył.
Ekologiczny metanol jako paliwo ma zredukować emisję
Potężni gracze w branży kontenerowej, w tym A.P. Moller-Maersk, CMA CGM i XpressFeeders, dominują na liście zamówień na nowe statki na ekologiczny metanol. Spedytorzy badają także inne mniej rozwinięte opcje, takie jak amoniak, aby spełnić własne cele redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Maersk stwierdził, że statki napędzane metanolem z opcją dwupaliwową kosztują około 10%-12% więcej niż konwencjonalne jednostki, ale różnica cenowa powinna stać się nieistotna w dłuższej perspektywie, gdy firmy osiągną korzyści skali. Jak informuje portal Marine Link, pojawiają się jednak wyzwania związane z dostarczeniem wystarczającej ilości paliwa, przez które emisje mogą nie zostać całkowicie wyeliminowane.
Prawdziwe wyzwanie kosztowe leży po stronie dostaw paliwa i konieczności szybkiej produkcji na skalę globalną oraz budowy nowej infrastruktury paliwowej – powiedziała Emma Mazhari, szefowa rynków energetycznych w Maersk, agencji Reuters.
Czytaj też: Danaos zwiększa swój portfel o nowe kontenerowce na metanol
Niekonwencjonalne paliwa również posiadają wady
Konwencjonalny metanol emituje nawet o 80% mniej tlenków azotu i zmniejsza emisje tlenków siarki o prawie 99% w porównaniu do oleju opałowego, ale wciąż emituje dwutlenek węgla, przyczyniający się do ocieplenia klimatu.
Użycie metanolu, produkowanego z biomasy lub za pomocą syntezy dwutlenku węgla i wodoru, może zmniejszyć emisje dwutlenku węgla z kontenerowców o od 60% do nawet 95% w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami. Jednak ten rodzaj metanolu jest rzadki, a jego produkcja kosztuje co najmniej dwa razy więcej niż konwencjonalny metanol produkowany z paliw kopalnych – twierdzą eksperci.
Last week, taking nearly 6 hours to fuel, Maersk container ship became the first vessel in the world to operate with green fuel. 500 tons of green methanol fuel was provided/supplied by OCI Global.
Making this a landmark achievement for the industry, and Egypt, Africa, and the… pic.twitter.com/Cb8Jjt3G13
— Karbon Offsets #TogetherForOurPlanet (@karbonoffsets) August 21, 2023
Produkcja tego odnawialnego paliwa jest także odległa od centrów tankowania, gdzie statki się zatankowują, co oznacza dodatkowe koszty związane zarówno z transportem, jak i emisjami – dodali.
Jak informuje portal Marine Link, Rashpal Singh Bhatti, wiceprezes ds. doskonalenia żeglugi i łańcucha dostaw w BHP, stwierdził że metanol nadal zawiera 'C’ (węgiel) w swoim składzie, więc powstałe paliwo nie jest całkowicie wolne od węgla. Dodał również, że używanie metanolu produkowanego przy użyciu paliw kopalnych nie ma sensu z punktu widzenia redukcji emisji.
W ostatecznym rozrachunku staramy się znaleźć wszechobecne źródło o dobrym potencjale dekarbonizacyjnym – powiedział.
Czytaj też: Komisja Europejska – federalizacja UE ratunkiem przed kryzysem klimatycznym
Problemem dostęp do metanolu
Globalne zapotrzebowanie na metanol, zwykle używany w budownictwie i produkcji, wynosi 100 milionów ton rocznie, podczas gdy kontenerowiec o pojemności 16 000 TEU zużywa od 30 000 do 40 000 ton rocznie. Zapotrzebowanie na metanol może wzrosnąć o kolejne 6-8 milionów ton rocznie w 2028 roku. Jednak ekologiczny metanol stanowi mniej niż 1% globalnej produkcji, wynoszącej między 300 000 a 400 000 ton rocznie. Przykładowo OCI, z siedzibą w Holandii, która dostarczyła zielony metanol dla pierwszego statku Maersk, może produkować nawet do 200 000 ton rocznie tego odnawialnego paliwa. Oznacza to, że statki muszą na razie polegać głównie na bardziej konwencjonalnych paliwach.
Głównym problemem z metanolem na tym etapie jest zwiększenie dostępu i skali zielonej produkcji – powiedział Peter Lye, globalny dyrektor ds. żeglugi w Anglo American.
Greetings from Captain Brian Sørensen, sailing the world's first container vessel sailing on green methanol👋🚢 The vessel has completed the first part of its maiden voyage, all the way from Shanghai to Singapore🌍 #Maersk #Allthewaytozero #Decarbonization #Sustainability pic.twitter.com/vmdfEuCrp9
— Maersk (@Maersk) August 17, 2023
Jak informuje portal Marine Link, przewoźnicy liczą na to, że ich inwestycje w statki napędzane metanolem pobudzą produkcję tego odnawialnego paliwa i w dłuższej perspektywie obniżą koszty.
Evergreen podpisuje gigantyczny kontrakt na kontenerowce na metanol