KolejowyTransport
Gorące newsy

Szybciej i prościej do Warszawy? Wybudują nową linię kolejową

Program Kolej Plus zwiększy się dostępność do kolei i poprawi warunki życia mieszkańców Mazowsza

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły konkurs na przygotowanie dokumentacji projektowej dla nowej trasy kolejowej między Zegrzem a Przasnyszem. Nowa linia kolejowa na Mazowszu umożliwi mieszkańcom Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka sprawną podróż do Warszawy. 

Nowa linia kolejowa na Mazowszu usprawni połączenia

Nowa linia kolejowa na Mazowszu pomiędzy Zegrzem w Przasnyszem zostanie zrealizowana w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r., których celem jest rozbudowa lokalnej oraz regionalnej infrastruktury kolejowej.

Stworzenie połączenia kolejowego pozytywnie wpłynie na rozwój Północnego Mazowsza. Linia z Przasnysza do Warszawy to jeden z czterech projektów realizowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus w województwie mazowieckim. W realizacji są także przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej linii Sokołów PodlaskiSiedlce oraz Ostrów MazowieckiMałkinia. Podpisano także umowę z wykonawcą prac projektowych linii do Koziniec – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Czytaj też: Czeskie Koleje wycofały polskie pociągi! Po dwóch dniach, bo się psują

Wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej oraz za uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych związanych z budową nowej trasy kolejowej. Nowa linia, planowana jako jednotorowa (na wyznaczonych fragmentach dwutorowa), zostanie zelektryfikowana i będzie miała długość około 73 km. Projektowana trasa przewiduje połączenie miejscowości takich jak Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk oraz Serock z Warszawą. Pociągi kursujące na tej linii będą miały możliwość osiągnięcia prędkości do 160 km/h, a czas podróży pomiędzy Warszawą a Przasnyszem prognozowany jest na około 1 godzinę i 15 minut.

W celu poprawy dostępu do sieci kolejowej zaplanowano 11 nowych stacji i przystanków, w tym w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku i Serocku. Istotnym elementem będzie odpowiednie umieszczenie peronów, aby umożliwić wygodne wchodzenie i wysiadanie z pociągów. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i będą wyposażone w windy i pochylnie.

Program Kolej Plus

W ramach Programu Kolei Plus dla obszaru województwa mazowieckiego zidentyfikowano i objęto realizacją 4 różne projekty. Poza procesem przygotowania dokumentacji projektowej dla konstrukcji trasy kolejowej ZegrzePrzasnysz, która jest kluczowym elementem Kolei Północnego Mazowsza, zaplanowano także odnowienie linii kolejowej Sokołów PodlaskiSiedlce oraz modernizację odcinka linii kolejowej Ostrów MazowieckaMałkinia. Poprawę dostępu do sieci kolejowej dla mieszkańców Kozienic i okolic przyniesie też wybudowanie nowej linii kolejowej o długości około 23 km, biegnącej między Świerżami Górnymi a Dobieszynem. Ta trasa połączy istniejącą linię kolejową JanikówŚwierże Górne (numer 77) z przebiegającą linią kolejową Warszawa ZachodniaRadom GłównyKraków Główny (numer 8). Umowa z wykonawcą projektu trasy do Kozienic została podpisana w maju.

Program Kolej Plus zwiększy się dostępność do kolei i poprawi warunki życia mieszkańców Mazowsza, m.in. Przasnysza, Pułtuska czy Serocka. Realizacja projektów z rządowego programu Kolej Plus to jedno z wielu działań, które likwidują wykluczenie komunikacyjne – stwierdził prezes zarządu PKP PLK, Ireneusz Merchel.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i zatwierdzony przez rząd Program Kolej Plus ma budżet wynoszący około 13,3 miliarda złotych, z czego 11,2 miliarda pochodzi z funduszy państwowych, a około 2 miliardy to środki przekazywane przez lokalne władze. Inicjatywa ta zmierza do likwidacji barier komunikacyjnych poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei, będącej najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu publicznego.

Krajowy Program Kolejowy 2030: inwestycje za 170 mld zł i 1400 km tras

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button