PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły konkurs na przygotowanie dokumentacji projektowej dla nowej trasy kolejowej między Zegrzem a Przasnyszem. Nowa linia kolejowa na Mazowszu umożliwi mieszkańcom Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka sprawną podróż do Warszawy.
Nowa linia kolejowa na Mazowszu usprawni połączenia
Nowa linia kolejowa na Mazowszu pomiędzy Zegrzem w Przasnyszem zostanie zrealizowana w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r., których celem jest rozbudowa lokalnej oraz regionalnej infrastruktury kolejowej.
Stworzenie połączenia kolejowego pozytywnie wpłynie na rozwój Północnego Mazowsza. Linia z Przasnysza do Warszawy to jeden z czterech projektów realizowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus w województwie mazowieckim. W realizacji są także przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej linii Sokołów Podlaski – Siedlce oraz Ostrów Mazowiecki – Małkinia. Podpisano także umowę z wykonawcą prac projektowych linii do Koziniec – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Czytaj też: Czeskie Koleje wycofały polskie pociągi! Po dwóch dniach, bo się psują
Wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej oraz za uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych związanych z budową nowej trasy kolejowej. Nowa linia, planowana jako jednotorowa (na wyznaczonych fragmentach dwutorowa), zostanie zelektryfikowana i będzie miała długość około 73 km. Projektowana trasa przewiduje połączenie miejscowości takich jak Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk oraz Serock z Warszawą. Pociągi kursujące na tej linii będą miały możliwość osiągnięcia prędkości do 160 km/h, a czas podróży pomiędzy Warszawą a Przasnyszem prognozowany jest na około 1 godzinę i 15 minut.
W celu poprawy dostępu do sieci kolejowej zaplanowano 11 nowych stacji i przystanków, w tym w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku i Serocku. Istotnym elementem będzie odpowiednie umieszczenie peronów, aby umożliwić wygodne wchodzenie i wysiadanie z pociągów. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i będą wyposażone w windy i pochylnie.
Program Kolej Plus
W ramach Programu Kolei Plus dla obszaru województwa mazowieckiego zidentyfikowano i objęto realizacją 4 różne projekty. Poza procesem przygotowania dokumentacji projektowej dla konstrukcji trasy kolejowej Zegrze – Przasnysz, która jest kluczowym elementem Kolei Północnego Mazowsza, zaplanowano także odnowienie linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce oraz modernizację odcinka linii kolejowej Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Poprawę dostępu do sieci kolejowej dla mieszkańców Kozienic i okolic przyniesie też wybudowanie nowej linii kolejowej o długości około 23 km, biegnącej między Świerżami Górnymi a Dobieszynem. Ta trasa połączy istniejącą linię kolejową Janików – Świerże Górne (numer 77) z przebiegającą linią kolejową Warszawa Zachodnia – Radom Główny – Kraków Główny (numer 8). Umowa z wykonawcą projektu trasy do Kozienic została podpisana w maju.
Program Kolej Plus zwiększy się dostępność do kolei i poprawi warunki życia mieszkańców Mazowsza, m.in. Przasnysza, Pułtuska czy Serocka. Realizacja projektów z rządowego programu Kolej Plus to jedno z wielu działań, które likwidują wykluczenie komunikacyjne – stwierdził prezes zarządu PKP PLK, Ireneusz Merchel.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i zatwierdzony przez rząd Program Kolej Plus ma budżet wynoszący około 13,3 miliarda złotych, z czego 11,2 miliarda pochodzi z funduszy państwowych, a około 2 miliardy to środki przekazywane przez lokalne władze. Inicjatywa ta zmierza do likwidacji barier komunikacyjnych poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei, będącej najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu publicznego.
Znajdziesz nas w Google NewsKrajowy Program Kolejowy 2030: inwestycje za 170 mld zł i 1400 km tras