Portugalska państwowa linia lotnicza TAP przewiozła w pierwszej połowie tego roku 7,58 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 30% w porównaniu do roku poprzedniego, ale wciąż nieco niższy ruch pasażerski niż ten sprzed pandemii.
Linia lotnicza TAP zwiększyła ruch pasażerski
Państwowy przewoźnik poinformował jednocześnie, że na trasach międzykontynentalnych do Brazylii, Ameryki Północnej i Afryki przewiózł w tym okresie 2,17 miliona pasażerów, czyli o 14,7% więcej niż w pierwszej połowie 2019 roku.
Jak informuje Reuters, według TAP „dowodzi to stabilnego wzrostu przedsiębiorstwa„, mimo że całkowity ruch pasażerski spadł o 4% w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku, ponieważ samoloty linii lotniczej w Europie, w tym na kontynencie portugalskich wyspach, przewiozły mniej pasażerów.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
TAP przechodzi restrukturyzację zgodnie z zatwierdzonym przez Brukselę planem ratunkowym o wartości 3,2 miliarda euro, ale rząd chce rozpocząć proces prywatyzacji już w tym miesiącu, jednocześnie zachowując strategiczną pozycję udziałowca.
Jak informuje Reuters, co najmniej trzy główne światowe linie lotnicze – IAG, Lufthansa i Air France-KLM – wyraziły zainteresowanie zakupem TAP. Portugalska linia lotnicza zgłosiła w pierwszym kwartale tego roku stratę netto w wysokości 57,4 miliona euro.
Rośnie europejski ruch lotniczy
Według najnowszego raportu Eurocontrol, który jest aktualizacją siedmioletniej prognozy z jesieni 2023 roku, liczba lotów w Europie wzrośnie w tym i w przyszłym roku, a po 2025 roku przewidywana jest średnia roczna stopa wzrostu o 1,5%.
Według raportu europejski ruch lotniczy odnotował znaczne różnice między poszczególnymi krajami w porównaniu do danych z 2019 roku. Największy spadek ruchu lotniczego w krajach UE w porównaniu z 2019 rokiem odnotowano:
- na Litwie (39%),
- w Estonii (38%),
- na Łotwie (36%),
- w Polsce (31%).
Czytaj też: Kiedy europejski ruch lotniczy osiągnie poziom sprzed pandemii?
Raport przedstawił również średnie liczby lotów krajowych w Europie, które nadal pozostają poniżej poziomu sprzed pandemii. Największy spadek liczby lotów krajowych w krajach UE odnotowano w Niemczech i na Litwie (oba kraje o 38%), a w Finlandii odnotowano spadek o 35% w porównaniu do poziomu sprzed pandemii. Jak informuje portal IHO, w przypadku Węgier liczba lotów krajowych wzrosła o 56% w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu.
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz