PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

Wiemy gdzie trafi ostatni Jumbo Jet. To koniec pewnej epoki

To druga dostawa 747-8F w ramach długoterminowego partnerstwa strategicznego

Apex Logistics International, spółka należąca do Kuehne+Nagel, otrzyma w ramach długoterminowej umowy czarterowej z Atlas Air, ostatni Jumbo Jet Boeing 747-8. W oświadczeniu Kuehne+Nagel przekazało, że samolot będzie wspierał klientów na niestabilnych szlakach handlowych poprzez skrócenie czasu tranzytu i zwiększenie wydajności.

Ostatni Jumbo Jet

Po półwiecznej produkcji, ostatni Jumbo Jet Boeing 747-8 pod nazwą „Empower” został publicznie zaprezentowany podczas oficjalnej ceremonii w Boeing Everett Delivery Center w Seattle. Po pierwszym samolocie Kuehne+Nagel „Inspire”, nowy samolot „Empower” będzie latał na trasach transpacyficznych, wzmacniając sieć wewnątrzazjatycką dzięki lepszej łączności.

Nazwy, które wybraliśmy dla dwóch ostatnich ikonicznych samolotów pasują do ich dziedzictwa. Z niecierpliwością czekamy na start ostatniego samolotu, aby spełnić wszechstronne potrzeby naszych klientów na całym świecie dzięki niezrównanym możliwościom – powiedział Yngve Ruud, członek zarządu Kuehne+Nagel, odpowiedzialny za logistykę lotniczą.

Tony Song, dyrektor generalny grupy Apex, powitał ostatni frachtowiec Boeing 747-8 „Empower”, opowiadając, w jaki sposób odzwierciedla on przewodnią ideę firmy, gdy ta rozpoczynała swoją działalność w 2001 roku.

Dwadzieścia lat później, jako część Kuehne+Nagel, z dumą przedstawiamy ’Empower’, najnowszy i najbardziej ekscytujący dodatek do Apex Logistics. Ten samolot wzmocni naszą zdolność do dostarczania strategicznych rozwiązań i unikalnych alternatyw – dodał Song.

John Dietrich, prezes i dyrektor generalny Atlas Air Worldwide, powiedział, że jest to druga dostawa 747-8F w ramach długoterminowego partnerstwa strategicznego z Kuehne+Nagel. Z kolei Stan Deal, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes, zauważył, że 747 zrewolucjonizował podróże i ładunki lotnicze jako „pierwszy prawdziwy samolot szerokokadłubowy”.

Czytaj też: Boeingi wciąż popularne. Kuehne+Nagel dostał pierwszego 747-8

Historia Jumbo Jeta

Produkowany od września 1968 roku Boeing 747, często nazywany „Jumbo Jet” lub „Królową nieba”, został zaprojektowany przez inżyniera Joe Suttera. Mogący przewozić do 524 pasażerów, czterosilnikowy samolot był dwukrotnie większy od Boeinga 707, mniejszego samolotu używanego przez kilka linii lotniczych w latach 60-tych. Pierwszy testowy lot odbył się w lutym 1969 roku, a pierwsza dostawa miała miejsce rok później. Pierwszy Jumbo Jet został dostarczony nieistniejącym już liniom Pan Am, a ostatecznie Boeing 747 stał się pierwszym na świecie samolotem szerokokadłubowym produkowanym masowo dla lotnictwa cywilnego.

Do 1993 roku Boeing zgromadził zamówienia na ponad 1 000 Jumbo Jetów, a do czerwca 2014 roku wyprodukowano ponad 1 500 samolotów. W miarę upływu dekad, Boeing 747 ewoluował w różne odmiany, takie jak Air Force One, 747-8 i wersje frachtowe. Przez 37 lat utrzymywał również rekord największej pojemności pasażerskiej na świecie. Pomimo tego, jak ikonicznym samolotem był i nadal jest, nieuniknione było, że Jumbo Jet powoli przejdzie na emeryturę.

Po wybuchu pandemii w 2020 roku Boeing podjął trudną decyzję o zaprzestaniu produkcji wszystkich samolotów serii 747 wraz z końcem 2022 roku. Co ciekawe, 38 maszyn wciąż pozostaje zamówionych, ale mało prawdopodobne jest, aby Boeing zmienił zdanie i maszyny kiedykolwiek powstały. Podkreślił to Kim Smith, wiceprezes i dyrektor generalny programów Boeinga 747 i 767. Chociaż decyzja o zakończeniu produkcji Boeingów 747 jest ostateczna, nie oznacza to, że samolot całkowicie zniknie z nieba. Nadal istnieją bowiem komercyjne linie lotnicze aktywnie latające Jumbo Jetami.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Boeing kończy produkcję Jumbo Jetów. 747 przechodzi do historii

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button