
Po ponad pięciu dekadach Boeing zakończył produkcję swoich Jumbo Jetów. Jumbo Jet Boeing 747 zostaje wycofany z produkcji, a ostatni samolot zjechał 6 grudnia z linii produkcyjnej w Paine Field w Everett. Samolot odbędzie próbne loty, zanim zostanie dostarczony do Atlas Air na początku stycznia przyszłego roku.
Słynny Jumbo Jet Boeing 747 wycofany z produkcji
Produkowany od września 1968 roku Boeing 747, często nazywany „Jumbo Jet” lub „Królową nieba”, został zaprojektowany przez inżyniera Joe Suttera. Mogący przewozić do 524 pasażerów, czterosilnikowy samolot był dwukrotnie większy od Boeinga 707, mniejszego samolotu używanego przez kilka linii lotniczych w latach 60-tych. Pierwszy testowy lot odbył się w lutym 1969 roku, a pierwsza dostawa miała miejsce rok później. Pierwszy Jumbo Jet został dostarczony nieistniejącym już liniom Pan Am, a ostatecznie Boeing 747 stał się pierwszym na świecie samolotem szerokokadłubowym produkowanym masowo dla lotnictwa cywilnego.
Do 1993 roku Boeing zgromadził zamówienia na ponad 1 000 Jumbo Jetów, a do czerwca 2014 roku wyprodukowano ponad 1 500 samolotów. W miarę upływu dekad, Boeing 747 ewoluował w różne odmiany, takie jak Air Force One, 747-8 i wersje frachtowe. Przez 37 lat utrzymywał również rekord największej pojemności pasażerskiej na świecie. Pomimo tego, jak ikonicznym samolotem był i nadal jest, nieuniknione było, że Jumbo Jet powoli przejdzie na emeryturę.
Po wybuchu pandemii w 2020 roku Boeing podjął trudną decyzję o zaprzestaniu produkcji wszystkich samolotów serii 747 wraz z końcem 2022 roku. Co ciekawe, 38 maszyn wciąż pozostaje zamówionych, ale mało prawdopodobne jest, aby Boeing zmienił zdanie i maszyny kiedykolwiek powstały. Podkreślił to Kim Smith, wiceprezes i dyrektor generalny programów Boeinga 747 i 767.
There she goes!
The last 747 has left our Everett factory ahead of delivery to Atlas Air in early 2023. #QueenOfTheSkies
Photos: Boeing/Paul Weatherman pic.twitter.com/duzgr6MzQl
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) December 7, 2022
Czytaj też: Rossija Airlines wycofa samoloty Boeing 747 ze swojej floty
Samoloty będzie można spotkać na niebie
Chociaż decyzja o zakończeniu produkcji Boeingów 747 jest ostateczna, nie oznacza to, że samolot całkowicie zniknie z nieba. Nadal istnieją bowiem komercyjne linie lotnicze aktywnie latające Jumbo Jetami. Asiana Airlines używa jednego Boeinga 747-400 do przewozu pasażerów i posiada osiem miejsc w klasie biznes premium w nosie. Samolot ten obecnie obsługuje loty pomiędzy Seulem a Changchun. Kolejna szansa na spotkanie Jumbo Jeta w rejonie Azji i Pacyfiku to linie Korean Air, które obsługują Boeingi 747-8 na trasach Seul – Honululu, Seul – Los Angeles, Seul – Atlanta i Seul – Tokio.
Największym operatorem pasażerskiego Boeinga 747, jest również Lufthansa, która wykorzystuje samolot podczas rejsów do między innymi Singapuru, Tokio, Waszyngtonu i Szanghaju. Istnieją także aktywne wersje frachtowe od kilku przewoźników towarowych, takich jak Atlas Air, UPS i Cathay Pacific Cargo, gdzie Boeingi 747 będą prawdopodobnie latać jeszcze przez kilka lat. Chociaż Jumbo Jet już nigdy więcej nie zostanie wyprodukowany, Boeing 747 z pewnością pozostawi po sobie dość bogate dziedzictwo, które obejmowało ponad pięć dekad.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Znajdziesz nas w Google NewsBoeing dostarczył 328 samolotów, ale to nadal mniej niż Airbus