KolejowyTransport
Gorące newsy

Kongres USA zablokował ogólnokrajowy strajk kolejarzy

Teraz każdy strajk kolejarzy zostanie uznany za nielegalny

Kongres USA zatwierdził ustawę blokującą ogólnokrajowy strajk kolejarzy, który od kilku miesięcy zagrażał krajowi. Ponadto kongresmeni odrzucili poprawkę, która uwzględniałaby siedem dni płatnego zwolnienia lekarskiego dla pracowników. Odrzucono również propozycję przedłużenia okresu ugodowego o 60 dni, aby umożliwić dalsze negocjacje, uzasadniając to tym, że umowa została już wynegocjowana.

Kongres USA zablokował strajk kolejarzy

Przy 80 głosach za i tylko 15 przeciw, wstępne porozumienie zaproponowane we wrześniu może być teraz wymuszone na branży przewozów kolejowych. Po przegłosowaniu ustawy przez Kongres USA i podpisaniu jej przez prezydenta Joe Bidena, każdy strajk kolejarzy zostanie uznany za nielegalny, a protestujący pracownicy będą ryzykować utratę pracy.

Cztery z dwunastu związków odrzuciły propozycję przedstawioną we wrześniu i były gotowe do strajku już w przyszłym tygodniu. Łącznie strajkować mogło ponad 115 tys. pracowników, a Bractwo Sygnalistów Kolejowych twierdziło, że planuje swój strajk już na 5 grudnia. Z kolei Bractwo Pracowników Utrzymania Dróg Oddział Międzynarodowego Bractwa Teamsters, Międzynarodowe Bractwo Boilermakers i SMART-TD zaplanowały swój strajk na 9 grudnia.

Wielu polityków w USA pochwaliło decyzję Kongresu o szybkim głosowaniu w celu zażegnania strajku. Prezydent Biden stwierdził, że kraj został oszczędzony przed świąteczną katastrofą, a prezes Izby Handlowej USA, Suzanne Clark, nazwała to zwycięstwem Stanów Zjednoczonych. Senator Bernie Sanders był wśród nielicznych amerykańskich polityków, którzy skrytykowali działania Kongresu, określając je jako „najgorszy przypadek korporacyjnej chciwości, jaki widział”.

Czytaj też: Największy związek kolejowy w USA grozi masowym strajkiem

Stanom groził całkowity paraliż kolei?

Z szacunków wynikało, że strajk tych rozmiarów miałby ogromny wpływ na całą gospodarkę USA. Obliczono, że strajk mógłby sparaliżować transport prawie 30% przesyłek towarowych w USA, podsycić inflację i kosztować amerykańską gospodarkę nawet 2 miliardy dolarów dziennie, wyzwalając kaskadę kłopotów transportowych dotykających sektory energii, rolnictwa, produkcji, opieki zdrowotnej i handlu detalicznego.

Zaproponowane we wrześniu przez Biały Dom porozumienie obejmuje 24-procentowy wzrost płac w ciągu pięciu lat oraz pięć rocznych wypłat ryczałtowych w wysokości 1 000 dolarów. Ponadto pracownicy domagali się 15 dni płatnego zwolnienia lekarskiego, podczas gdy umowa dodała tylko jeden dodatkowy płatny dzień wolny na cały rok. Umowa ta może być teraz wymuszona na branży, mimo że jedna trzecia związków zawodowych ją odrzuciła.

Czytaj też: Połowa Amerykanów nie ma oszczędności emerytalnych. USA stoją przed perspektywą poważnego kryzysu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Back to top button