DrogowyTransport

W Krakowie rozpoczęła się dostawa tramwajów Lajkonik II

Kraków zmienia flotę tramwajów, w stolicy Małopolski rozpoczęła się dostawa nowoczesnych pojazdów marki Stadler – Lajkonik II. Pojazdy komunikacji miejskiej mają być dostarczane etapami, proces koordynuje MPK.

Tramwaje marki Stadler – Lajkonik II

30 maja trafił pierwszy pojazd z zakupionych 60 nowoczesnych wagonów Lajkonik II. Dostawy mają trwać do końca 2023 roku.

Jak informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, nowe tramwaje trafią do zajezdni Podgórze, a następnie przejdą testy techniczne obejmujące m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych.

MPK Kraków

Zobacz także: Tramwaje Pesy trafią do Tallina. Bydgoskie przedsiębiorstwo wygrało kolejny przetarg

Nowe tramwaje dostosowane do wzmożonego ruchu miejskiego

Nowe tramwaje są trzyczęściowymi pojazdami niskopodłogowymi. Aby przyspieszyć wymianę pasażerów, zamontowano niestandardowe drzwi, które są znacznie szersze (1400 mm) od opcji podstawowej. Zastosowano również specjalną konstrukcję czoła pojazdu, która ma zmniejszać prawdopodobieństwo wystąpienia wypadków w ruchu miejskim. Nowe tramwaje oferują również więcej przestrzeni dla osób niepełnosprawnych. Jak informuje krakowskie MPK, nowością są zamontowane oparcia dla osób podróżujących w pozycji stojącej.

Zobacz także: Komunikacja publiczna coraz droższa, ale wciąż bardziej opłacalna od auta

Nowe tramwaje mają jednorazowo przewozić 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Wyposażone zostaną również w automaty biletowe, klimatyzację, informację pasażerską czy system monitorowania. Pasażerowie mogą liczyć również na porty USB umożliwiające ładowanie telefonów w czasie jazdy.

Z zamówionych 60 tramwajów, dwa mają zostać przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości również móc korzystać z tego rozwiązania. MPK SA kontynuuje projekt, który ma w przyszłości umożliwić kursowanie na trasie, gdzie niedostępna jest linia trakcyjna. Jak wskazuje MPK, podobne rozwiązanie zastosowano w poprzedniej serii 50 Lajkoników. Dwa tramwaje z poprzedniej dostawy wyposażone zostały w pierwszy w Polsce system umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem.

W ostatnich dniach maja zadecydowano również o wyborze Solaris Bus & Coach Sp. z o.o w przetargu na dostawę 20 autobusów elektrycznych. Wszystkie trafią do Krakowa w przyszłym roku.

Jaworzno najbezpieczniejszym miastem w Polsce po raz kolejny!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button