Info z rynkuLotniczyTransport

Nowy Jork do Londynu w 3,5 h. Boom Supersonic startupem roku wg TIME

Czy Concorde wraca do łask? Wiele na to wskazuje, choć tym razem zupełnie pod innym szyldem. Dzięki współpracy United Airlines i spółki Boom Supersonic już niedługo podróż z Nowego Jorku do Londynu będzie możliwa w zaledwie 3,5 godziny. Magazyn TIME uznał samolot ultradźwiękowy Boom XB-1 za wynalazek roku 2021 w kategorii The Best Inventions of 2021: Experimental.

Dzięki Boom Supersonic podróże transatlantyckie skrócą się dwukrotnie

Amerykański startup Boom Supersonic zamierza ożywić komercyjne podróże lotnicze samolotami o napędzie naddźwiękowym. Tego typu loty nie były widziane na niebie od czasów Concorde, którego ostatni lot odbył się 25 lipca 2000 pod Paryżem. Wówczas stwierdzono, że samolot nie spełnia norm bezpieczeństwa, mimo że latał od lat 70. Problemem był również hałas oraz zanieczyszczenia środowiska naturalnego.

Tymczasem Boom Superonic, dzięki współpracy z United Airlines chce na nowo połączyć USA z resztą świata. Według młodej spółki podróż z Nowego Jorku do Londynu będzie możliwa w nieco 3,5h, a Newark do Frankfurtu w cztery godziny. Co więcej, z San Francisco do Tokio pasażerowie będą mogli polecieć w zaledwie 6h. Obecnie trwa to niemal dwa razy dłużej, na przykład podróż z Nowego Jorku do Londynu lot trwa 6h 50min* (na podstawie rozkładu Virgin Atlantic Airways).

Czytaj również: United poleci w 3,5h z USA do Europy dzięki samolotom Boom Supersonic!

Wszystko to sprawiło, że ambitne plany spółki i możliwości technologiczne bardzo zaciekawiły inwestorów oraz media na całym świecie. Współpraca z United Airlines dodatkowo wpłynęła na rozpoznawalność startupu, a także jego możliwości inwestycyjne.

Udowodnił to magazyn TIME, który uznał spółkę za firmę z jednym z najlepszych wynalazków na świecie. Według dziennikarzy firma w rzeczywisty sposób może zmienić podróże lotnicze. Również dlatego, że samolot korzysta w stu procentach z ekologicznego paliwa lotniczego, który nie emituje dwutlenku węgla.

Zobacz również: United Airlines kupi 200 samolotów elektrycznych! Zmiana na lepsze?

Samolot XB-1 Overture, bo o nim właśnie mowa, jest długi jedynie na około 22 metry, a jego prędkość maksymalna to Mach 1,7. Firma z Denver ma nadzieję, że do 2029 roku będzie w stanie przygotować samoloty, które na pokład wezmą nawet 88 pasażerów. Sam United Airlines uznał, że firma ma potencjał, ponieważ zamówił 15 samolotów tego typu z możliwością zakupienia kolejnych 35.

Czy Boom Supersonic XB-1 Overture będzie mógł latać nad zabudowaniami?

Niestandardowe silniki XB-1 Overture  są tworzone przez koncern Rolls Royce. Trzeba mieć jednak na uwadze, że samolot przez wzgląd na wytwarzany hałas (przekracza w końcu prędkość dźwięku) będzie mógł podróżować jedynie na trasach transoceanicznych. To właśnie takie obsługiwał naddźwiękowy samolot Concorde.

Wynika to z zakazu Federalnej Administracji Lotnictwa, który został wprowadzony w 1964 roku. Dokument wszedł w życie po półrocznych testach samolotów odrzutowych nad terenami zabudowanymi. Szybko okazało się bowiem, że zarówno domostwa były zniszczone, jak i znaczne przekraczanie norm hałasu były nieznośne dla licznych mieszkańców.

Aby uniknąć tego problemu, NASA wraz z Lockheed Martin tworzą samolot X-59 QueSST. Maszyna ma za zadanie zredukowanie gromu dźwiękowego„. Zjawisko to powoduje hałas i inne problemy, które były charakterystyczne dla Concorde i nomen omen dla Boom XB-1 Overture.

Zobacz również: Czy Europa Wschodnia stanie się poważnym graczem na rynku chipów?

Jeśli jednak testy się udadzą i X-59 nie będzie wywoływał tego efektu, to podróże tego typu będą możliwe na kontynencie. Ma być to możliwe dzięki opływowemu i gładkiemu kształtowi samolotu, które rozproszy fale dźwiękowe. Wówczas podróże samolotami zmienią się nie do poznania i firmy takie jak Boom Supersonic tylko z tego skorzystają mając już swoje know-how.

Z korzyścią zarówno dla klienta, jak i środowiska naturalnego.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button