PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyTransport

Połączyli Śląsk z Małopolską! Most przez Wisłę niemal gotowy

Obecnie trwa także budowa mostu nad Sołą

Most przez Wisłę, zbudowany w ramach obwodnicy Oświęcimia, połączył śląski i małopolski brzeg rzeki. Nowa przeprawa składa się z dwóch odcinków o długościach odpowiednio 432 m (dla jezdni lewej) i 420 m (dla jezdni prawej) i powstałą na terenie gmin Bojszowy (woj. śląskie) oraz Oświęcim (woj. małopolskie). 

Most przez Wisłę prawie gotowy

Nowy most przez Wisłę był budowany przy użyciu techniki nasuwania podłużnego. Na zachodnim brzegu rzeki, po stronie śląskiej, wyznaczono miejsce do prefabrykacji. Tam przygotowywane były kolejne segmenty mostu poprzez ułożenie zbrojenia i betonowanie w szalunku. Po zabetonowaniu i sprężeniu segmentu, część mostu była przesuwana na wschód z miejsca prefabrykacji za pomocą siłowników, aby zostać umieszczoną na już zbudowanych podporach przyszłego mostu, wraz z wcześniej wykonanymi segmentami przęsła.

Czytaj też: Powstanie nowa obwodnica przy granicy z Niemcami! Decyzja już zapadła

Dla każdej jezdni istniało oddzielne miejsce prefabrykacji. Indywidualny segment ma szerokość 12 m, długość do 27,5 m i wysokość 3,6 m, przy maksymalnej wadze około 600 ton. Proces przygotowania każdego segmentu trwał około pięciu dni, a jego przesunięcie zajmowało pięć godzin, przy prędkości 5,5 m/h. Dodawanie kolejnych segmentów wydłużało konstrukcję mostu, co oznacza, że segment, który obecnie znajduje się na drugim brzegu Wisły, jest jednocześnie pierwszym, który został umieszczony po stronie śląskiej. Łącznie zostało wybudowanych 17 segmentów dla jezdni w kierunku Krakowa oraz 17 segmentów dla jezdni prowadzącej w stronę Mysłowic.

Obok mostu przez Wisłę trwa budowa mostu nad Sołą

Obecnie trwa także budowa mostu nad Sołą. Dłuższa, 463-metrowa przeprawa powstaje przy użyciu dwóch różnych technologii. Sekcja przebiegająca bezpośrednio nad ziemią, w tym nad ul. Legionów i stawem Kamieniec, została zrealizowana z prefabrykowanych belek. Łącznie na podporach mostu umieszczono 99 belek, a jeszcze dziewięć pozostało do ułożenia na jezdni nad ul. Legionów. Największe z belek mają 23,5 m długości i ważą 26 ton. Ta część mostu, zbudowana przy użyciu prefabrykatów, ma łączną długość 136,4 m (16,8 m nad ul. Legionów i 119,6 m nad stawem Kamieniec).

Główna część mostu, przechodząca nad Sołą, została zrealizowana przy użyciu techniki nawisowej, która opiera się na wykorzystaniu specjalnych wózków. Deskowanie przyszłego odcinka mostu jest zawieszone na dedykowanym wózku, który jest zamocowany do już istniejącej struktury mostu. Cała ta konstrukcja „wisi” na powstającym obiekcie, stąd też nazwa tej techniki. Po zabetonowaniu segmentu o długości około 5 metrów, wózek z deskowaniem jest przesuwany na nowy fragment, a proces jest powtarzany.

Czytaj też: Ranking HDI 2022: Polska spadła, ale nie jest gorzej

Zwornik, czyli punkt łączący przęsła zbudowane z obu brzegów, będzie miał 2 m długości i 12 m szerokości. Dotychczas ukończono 50 segmentów na jezdni w kierunku Krakowa. Brakuje już tylko 7 metrów do ukończenia połączenia obu części mostu na jezdni prowadzącej w kierunku stolicy Małopolski. Z kolei budowa jezdni w kierunku Mysłowic odbędzie się w późniejszym etapie.

Obwodnica Oświęcimia zapewni połączenie z autostradą A4

Planowana obwodnica Oświęcimia będzie nową trasą o długości nieco ponad 9 km, biegnącą od węzła Oświęcim na budowanej drodze ekspresowej S1 do obszaru okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Trasa będzie omijać miasto od południa, zapewniając połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała oraz, co za tym idzie, z autostradą A4. Węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, pomiędzy miejscowościami Bojszowy i Jedlina.

Nowa obwodnica zostanie podzielona na dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, gdzie każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa będzie miała sześć połączeń z innymi drogami. Budowa rozpoczęła się już w listopadzie 2022 roku i powinna się zakończyć w drugiej połowie 2025 roku. Obecny stopień zaawansowania prac wynosi 54%. Koszt całej inwestycji wynosi 500 milionów złotych. Projekt otrzymał dofinansowanie 164,4 miliona złotych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Na nową S7 Kraków – Myślenice jeszcze trochę poczekamy. Mają 6 lat na projekt…

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button